Een dag in fotohut HBN3

Net als vorig jaar ben ik begin september naar de fotohut in Lemele geweest. Op 4 september was het een prachtige dag met nog volop bloeiende hei.
Het is altijd afwachten als je de natuur in trekt wat je te zien zult krijgen en hoewel de situatie bij zo'n fotohut door het voeren en de aanwezigheid van water wel aantrekkelijker wordt gemaakt weet je ook hier niet hoe zo'n dag zal verlopen. Vol verwachting namen Ben, Harald en ik plaats in de fotohut, benieuwd wat de dag ons zou brengen.

jonge roodborst

koolmees

We bleken een dag te treffen waarbij de vogels enorm alert en schrikkerig waren. Bij het minste of geringste zochten ze een schutplaats op in de struiken. Dit gedrag duidde er op dat de sperwer actief was en in de buurt rond vloog. Het werd derhalve niet de vogelrijkdom waar we op hoopten maar er viel toch nog genoeg te beleven.
Zoals het juveniele roodborstje (Erithacus rubecula)dat mooi plaats nam op een oude tak met op de achtergrond het paars van de bloeiende hei. Het koolmeesje (Parus major) nam plaats op een takje bij de  heidestruiken en dat leverde zo ook een niet alledaags plaatje op. 

boompieper

boompieper

Net als vorig jaar was er ook nu weer een boompieper te bewonderen, vogels die je normaal gesproken niet zo makkelijk voor je lens krijgt, maar die bij deze fotohut mooi te fotograferen valt.
Hij kwam echt om eens even lekker te badderen en dat betekende dat hij er daarna niet op zijn fraaist opstond met zijn natte verenpakje,  maar dat werd gecompenseerd door de mooie achtergrond en de vogel poseerde wel even fraai. Ook een echte uitdaging trouwens om mooie badderfoto's te maken, gelukkig hadden we door het heldere weer snelle sluitertijden.

Jonge grote bonte specht

jonge grote bonte specht

Grote bonte spechten zijn altijd leuk en als ze in de omgeving voorkomen, weten ze vaak een plek als deze wel te waarderen. Maar ook de spechten waren erg op hun hoede en alleen deze jonge grote bonte specht liet zich aan het begin van de dag een aantal keren even zien. Het was echter lang genoeg om even een paar foto's van te maken. Ik vind het prachtige vogels en geniet altijd weer van hun gedrag en het blijft leuk om er mooie foto's van te proberen te maken en gewoon te kijken wat ze allemaal aan het doen zijn.

Winterkoninkje
Tjiftjaf

Spechten heb je op dit soort plekken soms beeldvullend in beeld, dat is heel anders bij kleine vogeltjes als het winterkoninkje (Trolodytes troglodytes) en de tjiftjaf (Phylloscopus collybita) . Het winterkoninkje zat eigenlijk te ver weg maar ik ben al blij er weer eens een te hebben vastgelegd dus hij mag ook in de blog, de tjiftjaf kwam wat dichterbij en was daardoor ook mooier vast te leggen.

Matkop

Pimpelmees

Pimpelmees

Het water bij een fotohut heeft grote aantrekkingskracht op de vogels. Soms komen ze alleen om te drinken en dikwijls komen ze ook een bad nemen. Het water biedt zo voor fotografen ook mooie mogelijkheden om bijvoorbeeld foto's te maken met weerspiegelingen. Zelf ben ik ook erg tevreden over de onderduikende pimpelmees, met het mooie lijnenspel. Het rustige weer zorgde voor prachtige heldere spiegelbeelden, sommige foto's zou je zo op de kop kunnen zetten.

Fitis

Koolmees

Bij een fotohut heb je natuurlijk een min of meer vaste setting waarin je fotografeert, dat betekent dat je vaak aan een foto al kunt zien waar die gemaakt is. Ondanks zo'n setting zijn de omstandigheden natuurlijk wel steeds weer anders, door verschillend licht en nu ook doordat de hei bloeide. Bij bovenstaande foto's vind ik de paarse kleur van de hei een mooie toevoeging geven aan de foto's.

Vouwtje bonte vliegenvanger

jonge roodborst

Het voordeel van een vaste setting is natuurlijk dat je je op bepaalde punten kunt richten en vogeltjes kunt proberen te verleiden naar een bepaalde plek te komen door daar wat lekkers te verstoppen.
Zo kun je op hetzelfde stammetje verschillende vogeltjes vastleggen. De roodborst kwam regelmatig even langs, het vrouwtje bonte vliegenvanger (Ficedula hypoleuca) bracht echter maar een keer een flitsbezoekje, waar ik alleen bovenstaande foto aan overhield, maar ik ben er toch wel blij mee want zo vaak heb ik geen bonte vliegenvanger voor mijn lens.

Buizerd

Buizerd

Door het alerte en schrikkerige gedrag van de kleinere vogeltjes letten we ook zelf extra op de eventuele aanwezigheid van roofvogels. Sperwer en Havik waren er door voorgangers gezien en daar hoopten wij natuurlijk ook op. Toch onverwacht zat er plots een jonge Buizerd op de kale boom, prachtig open in beeld met een mooie scherpe blik de omgeving te bekijken. Zo dichtbij dat ik de camera moest kantelen om hem helemaal in beeld te krijgen. Deze ontmoeting zorgde voor nog minder frequent bezoek bij de hut, maar alle drie waren we toch wel heel blij met deze gast. Later op de  dag kwam ook een vrouwtje sperwer nog langs vliegen, maar dat was te kort om foto's van te maken.

Links een mannetje vink en rechts een jonge roodborst

De Buizerd was deze dag toch wel een van de toppers. Vorig jaar waren dat de kruisbekken, die zich deze dag helaas niet lieten zien, daar had ik wel een beetje op gehoopt, maar ja het blijft natuur en dus onvoorspelbaar. Er waren wel vinken, putters en heel even een paar appelvinken, maar die komen in een volgend blog aan de beurt.
Hier alvast een vink die een duel aanging met de jonge roodborst, die het veld moest ruimen voor het agressieve vinken mannetje.



Reacties

  1. Wat een prachtige serie Coby.
    Zeker de met de heide in de achtergrond, dit geeft een heel mooi beeld.
    De badderende vogels zijn ook super om te zien.
    Zeker de zwartkop, maar ook de pimpelmees zijn super.
    Kortom een heerlijk blog met mooie scherpe foto's.
    Ik wens je een hele fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad mooi om daar te zijn als de heide bloeit, dat geeft wel speciale beelden. Verder is het een plek waar het volgens mij altijd prachtig is om te fotograferen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. een prachtige serie vogels heb je gemaakt vooral de buizerd prachtig gr peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Opnieuw een heleboel mooie foto's. Vooral degene met reflecties vind ik eruit springen. Een buizerd en vliegenvanger zijn natuurlijk buitenkansjes. In het algemeen mag je blij zijn met deze oogst.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooi verhaal ,het geeft mij het gevoel dat ik er weer zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook een mooie dag Harald en met zo'n blog is het even fijn nagenieten van
      alle belevenissen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Coby las ik het goed dat je niet veel voor de lens had gekregen? nou ik wil hier wel mee thuis komen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha, nee dat las je niet goed Bas, ik ben dik tevreden over wat ik voor de lens kreeg hoor,
      alleen bleven de vogels steeds maar heel kort en verdwenen ze bij het minste of geringste in de
      struiken. Maar een prima dag hoor waar ik met genoegen op terug kijk en zoveel soorten gezien dat er
      van de vinkensoorten nog een apart blogje komt.
      Natuurkieker Coby













      Verwijderen
  6. Hoi Coby,
    Wat is dit toch een mooie fotohut, prachtige setting met de heide op de achtergrond. Je hebt er ook een leuke serie aan overgehouden. Die buizerd zo dichtbij is toch wel een cadeautje en de kleine bosvogels, dat blijft toch genieten, dat verveelt nooit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby
    wat zijn dit weer mooie foto's het blijft mooi als je in een hut kan verschuilen je ziet veel.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby...

    Ik vind de foto weer super van kwaliteit al
    vind ik wel dat je aan de foto's kunt zien dat ze
    in een HB hut zijn gemaakt...ik bedoel dus altijd een beetje het zelfde..
    ik vind dat een beetje jammer. al weet ik wel dat je ze daar makkelijk voor je lens
    krijgt en je kwaliteit super is...
    Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel...
    maar neem niet weg weer een heerlijke blog met veel soorten!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nieske schrijft precies wat er in mijn hoofd op kwam bij het bekijken van je - overigens zeer fraaie - serie. Maar ik weet hoe leuk het is om in zo'n hut te zitten en al die vogels van dichtbij te kunnen bekijken en fotograferen.
    Buizerd en grauwe vliegenvanger zijn leuke soorten die je niet zo gauw ziet bij een hut. De fitis van nr 12 vind ik erg mooi vanwege de kleurverdeling in de foto, maar de topper is voor mij de boompieper van nr 4. Prachtige kleuren, mooie details in de foto, en deze is niet zo'n overduidelijke 'hutplaat'.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Normaal lees ik niet zo snel commentaren van anderen, maar toevallig viel mijn oog op een paar zinnetjes van de hierboven geschreven reacties. Ik vind het in deze serie juist wel meevallen, dat je kunt zien dat ze in een hut zijn gemaakt. Tuurlijk heb je een paar foto's van vogels op hetzelfde stronkje/takje, maar het merendeel is ontzettend gevarieerd. Prachtig zo met die heide op de achtergrond. De boompieper en de bonte vliegenvanger zijn zeer fraai. De buizerd is natuurlijk helemaal super. Dat zijn de soorten waar je op hoopt als je zo'n dag in een hut zit. Echt kicken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor jullie reacties en commentaren. Ik heb in deze blog natuurlijk zelf al aangegeven dat je te maken hebt met een min of meer vaste setting die veroorzaakt dat de foto's herkenbaar zijn als fotohutfoto's. Het zitten in zo'n fotohut heeft daarmee voor- en nadelen. Ik heb getracht de voordelen zoveel mogelijk uit te buiten en daarnaast geprobeerd om ook wat minder standaardfoto's te maken. En naast het fotograferen en observeren is het ook gewoon heel leuk om af en toe een dagje in zo'n hut door te brengen met andere natuurfotografen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Coby,
    We hadden al gesproken over je bezoek aan de fotohut tijdens het bezoek op het Hijkerveld. Je maakt er wel mooie foto's en je hoeft er niet veel en lang voor te lopen, haha. Ik vind vooral de foto van de matkop erg mooi. Welk objectief/ objectieven gebruikte je tijdens deze sessie? Hgr Roelof Manting

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Roelof zo'n fotohut biedt toch zeker ook wel bepaalde voordelen, je kunt er vogels vastleggen
      op een manier die je zo in de vrije natuur niet zo gauw zou kunnen maken.
      En ja een voordeel voor mij is wel dat je niet lang hoeft te sjouwen :-)
      Ik heb die dag een 500 mm lens gebruikt, soms kun je ook met wat minder toe, ik had ook een 300 mm
      mee maar die heb ik bijna niet gebruikt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Prachtig gevarieerd blog Coby.
    En allemaal even mooi op de foto gezet.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland