Kraaien dagen Buizerd uit

Aan het eind van mijn rondje door de omgeving, zie vorige blog, kwam ik ook nog een prachtige jonge Buizerd (Buteo buteo) tegen. Hij zat redelijk ver weg, maar wel op een mooi plekje waar ik hem goed kon bekijken met een verrekijker. Ik besloot om daar maar eens een poosje naar te gaan kijken om te zien wat het dier zou gaan doen.




Lang hoefde ik niet te wachten op het eerste spektakel. Een paar Zwarte Kraaien hadden de Buizerd ook opgemerkt en besloten hem eens even op te zoeken. Ze namen plaats is dezelfde boom als de jonge Buizerd en begonnen hem verbaal uit te dagen. De Buizerd bleek niet bang uitgevallen en bleef rustig zitten, onderwijl zijn belagers goed in de gaten houdend. Toen de twee hem echt begonnen te irriteren deed hij even een felle uitval naar de grootste schreeuwer. De twee kraaien schrokken daar zo van dat ze er vandoor gingen. Wel verrassend, want vaak zie je dat een Buizerd een ander plekje gaat zoeken.



Toen de beide Zwarte Kraaien waren verdwenen ging de jonge Buizerd uitgebreid aan de slag om zijn mooie verenkleed eens goed te verzorgen. Ik vind dat bijzonder dat zo'n dier weet wat hij moet doen om al die veren in een goede conditie te houden. Veertje voor  veertje werd onderhanden genomen en tussen de snavel doorgehaald. Ook de staartveren werden een voor een weer tiptop in orde gebracht. Het zou natuurlijk helemaal mooi geweest zijn als de vogel dichterbij had gezeten en iets meer vrij, maar heel vaak zitten Buizerds net als hier wel wat verscholen. Ik vind zelf de dunne twijgjes voor de vogel geen probleem, het laat zien hoe het dier in zijn omgeving zat.



Al dat poetsen is letterlijk van levensbelang voor de Buizerd want hij gebruikt zijn vliegvermogen onder andere om aan voedsel te komen. Daarvoor is het uiteraard heel belangrijk dat het verenkleed piekfijn in orde is. Verder dient het verenkleed ook om het dier te beschermen tegen de weersinvloeden en ook daarvoor is het nodig dat de veren goed worden onderhouden.
Zo'n vogel weet dat soort dingen blijkbaar instinctief en je ziet alle vogels daarom veel tijd besteden aan hun verenkleed.



Na het veren poetsen en ook wel tussendoor werd de omgeving scherp in de gaten gehouden. Iedere beweging en alle geluidjes werden volgens mij opgemerkt door de jonge vogel. Ik zat behoorlijk ver bij de vogel vandaan vanuit mijn auto naar het dier te kijken en ook ik werd door de Buizerd voortdurend in het oog gehouden.
Op een gegeven moment was het poetsen echt afgelopen en werd echt alle tijd besteed aan het bestuderen van de omgeving. De jonge Buizerd leek de omgeving af te speuren naar iets eetbaars.





  Ik vind het telkens weer fascinerend om te zien hoe zo'n vogel een prooi van grote afstand weet op te merken. Daar zijn wij mensen toch maar enorme stumpers bij, het zou niet best zijn als wij op deze manier aan ons kostje zouden moeten komen. De Buizerd leek echter wel iets gezien of gehoord te hebben en maakte uiteindelijk een duik naar de grond. Ik hoopte hem met een prooi te zien, maar het leek een mislukte poging te zijn. Wel kwam de vogel hierna tot mijn grote genoegen veel dichterbij vliegen, zo dichtbij dat ik hem niet eens helemaal in beeld kon krijgen. Ik moest zelfs een stukje achteruit rijden maar kon daarna een serie maken waar ik heel blij mee ben, maar daarover meer in een volgende blog.

Reacties

  1. Hoi Coby
    zo te zie maken ze geen indruk bij die buizerd
    het is een geweldige serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw die laatste foto is geweldig, dat smaakt naar meer....
    En de interactie tussen buizerd en kraaien heb je hier mooi vastgelegd.
    Kraaien zie ik vaker achter een buizerd aanjagen, het zijn duidelijk geen vriendjes van elkaar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog! Ik heb ademloos mee zitten lezen en je avontuur meegeleefd. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je hebt zitten genieten van je observaties. De ruzies tussen Buizerds en Kraaien zijn altijd spectaculair om te zien.
    Je foto's zijn schitterend!

    Fijn weekend!
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super wat een mooie foto, wat een bijzonder dier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is al een prachtige serie van de buizerd, ben wel heel benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat valt nog niet mee om tussen zoveel takken goed scherp te stellen, maar dat is je uitstekend gelukt, bijzondere serie en die laatste foto belooft nog heel wat meer moois....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verhaal van jouw observatie. Het is inderdaad vaak zo dat je een buizerd in beeld krijgt met takken en twijgjes erbij en vooral ervoor. Het is niet anders, we moeten er maar aan wennen. Als ze helemaal vrij zitten is het vaak op een paal langs een snelweg en daar kan je dan helemaal niets mee. Maar als je de kans krijgt om ze dichterbij te zien zonder obstakels, dan zie je wel hoe mooi ze zijn. Jouw laatste plaat smaakt vanzelfsprekend naar meer, een prachtig lokkertje :)
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie heb je hier van kunnen maken die is genieten vooral de laatste .je maakt ons wel nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie met een leuke tekst.

    Peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is het echte leven, heerlijke acties, mooi gefotografeerd en leuk beschreven. Ik kijk nu al uit naar je eerste boek, Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Kees en ja dat boek gaat er komen, spannend!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Zo Coby, ga je een boek uitgeven? Wat leuk.
    Goed dat je de tijd hebt genomen om de buizerd te observeren. Dan zie je leuke momenten en die laatste foto maakt het spannend naar wat komen gaat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja er gaat een Natuurkiekerboek komen Gonnie en wie weet komt er wel een plaatsje voor deze Buizerd.
    De tijd nemen loont echt ben ik zo langzamerhand wel achter en ook hier werd het inderdaad steeds leuker met
    de Buizerd, zoals te zien zal zijn in een volgende blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zozo Coby, een boek van de natuurkieker wat leuk! Ben nu al nieuwsgierig naar wat er zoal in komt, je zal heel wat uit te zoeken hebben. Ook weer een leuke serie met de buizerd en ben dus benieuwd wat je volgende blog weer brengt.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Idd ik zie het vaak
    kraaien die een buizerd weg jagen!!
    vorige week nog een hele groep die
    samen achter 2 buizerds aan zaten en het lukt ze altijd...
    Mooi serie foto's..
    de laatste is een juweeltje!!

    Mvrgr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Coby,

    Die laatste foto belooft een hoop moois.
    Inderdaad is het altijd beter om de vogels naar je toe te laten komen ipv andersom.
    Het kost een hoop tijd en geduld, maar de resultaten zijn er dan wel naar.
    Tsja, het is maar waar je prioriteiten/voorkeur naar uit gaat.
    Echt mooie foto's maken of zoveel mogelijk mooie dingen zien in een uur tijd.
    Inmiddels heb ik wel geleerd dat deze twee dingen bijna nooit samengaan.
    Deze serie is al fraai, dus de volgende moet wel super zijn.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat lees ik daar allemaal in de reacties Coby?
    Ga je een boek uitgeven? Een prentenboek of een natuurboek?
    Maar even terug naar je Buizerd. Vaak zitten deze machtige roofvogels ook
    vaak op de meest oncourante plekken voor een mooie foto,
    maar het is zoals je zegt: het is zijn natuurlijk leefomgeving.
    het beloofd wat in de vervolgserie als ik je zo lees! Deze serie is ondanks
    de vele twijgjes een hele mooie serie :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha ja Helma er gaat een natuurboek komen met natuurlijk ook foto's.
      Deze serie van de Buizerd ben ik al heel tevreden mee, maar met het vervolg
      ben ik echt superblij.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Laat me niet te lang wachten dan ;-)

      Verwijderen
  17. Een boek van Natuurkieker, wat leuk! Mooie foto's van de buizerd, wat een prachtig verenkleed! Ben benieuwd naar de rest van de foto's, de laatste is in ieder geval prachtig. Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtig heb je dit gedrag in woord en beeld gevat Coby!
    ook ik ben erg benieuwd naar je volgende blog :-)
    kan me voorstellen dat je er superblij mee bent,
    getuige je laatste foto.
    spannend om zo'n boek te maken, maar ook erg
    leuk en leerzaam voor degene die het krijgt of koopt!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij kijken ook uit naar je foto boek Cobie en de serie is weer top !
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland