Bomen van Ransuilen verwoest door storm

28 oktober 2013 gaat de boeken in als een stormachtige dag. Het was de zwaarste storm sinds 1990 en nogal wat bomen bleken niet bestand tegen dit natuurgeweld. Mensen werd geadviseerd om de weg niet op te gaan als dat niet echt noodzakelijk was. Doordat veel bomen nog behoorlijk vol zaten met blad vingen ze extra veel wind en waren ze meer kwetsbaar voor schade.




Ook in mijn eigen omgeving sneuvelden diverse bomen en helaas waren daar ook bomen bij die door de Ransuilen veelvuldig werden gebruikt. Zo knapte de mooie karakteristieke oude Wilg volledig af door de zware rukwinden. Jammer omdat het een prachtige boom was maar nog veel meer treurig omdat de Ransuilen er graag gebruik van maakten. Door de storm bleef er niets meer van over en zullen de restanten wel in de diverse houtkachels belanden.





Naast de Wilg bezweek ook nog een andere boom die graag door de Ransuilen werd bezocht. Een grote boom, dicht begroeid met klimop en een geliefde plek voor de Ransuilen. Ik heb er in de loop der jaren heel wat uilenballen onder gevonden. Er zijn dus heel wat prooien lekker in opgepeuzeld en door de klimop was het ook een prima plek om overdag lekker beschut te dommelen.
Enorme stronken klimop groeiden er trouwens om de boom, dat was nu hij in stukken was gezaagd heel goed te zien. Vooral de kruin was hierdoor wel heel erg kwetsbaar geworden. Bij eerdere stormen werd ook wel eens gevreesd voor de boom maar het ging steeds goed. Maar nu zijn er dus geen Ransuiltjes meer op te sporen tussen de klimop.




Aan de afgeknapte Wilg is goed te zien hoe groot de natuurkrachten geweest zijn. Het stormde ook echt flink, ik waaide bijna van mijn fiets toen ik er door moest en heb zelfs een stukje gelopen omdat het te gevaarlijk was om te fietsen. De Wilg bleek niet bestand tegen deze storm en lag er troosteloos bij.
Indrukwekkend vind ik dat toch dat storm zoiets met een flinke windvlaag kan veroorzaken. De kracht van de natuur is enorm, daar voel ik me als mens  altijd maar een nietig wezentje bij.



Wat was ik blij toen ik dit jaar de jonge Ransuilen in de oude Wilg zag zitten. Het was enorm genieten van die prachtige jonge uilskuikens en de volwassen Ransuil die een oogje in het zeil hield. Ik ben benieuwd of ik de Ransuilen nog weer terug zal vinden in de buurt. In het afgelopen jaar is ook al de boom omgezaagd die een groepje Ransuilen jarenlang als roestplek gebruikte. Gelukkig zijn er nog wel wat geschikte bomen waar de Ransuilen wel gebruik van zouden kunnen maken. Ik hoop dat ze in de buurt weer nieuwe favoriete bomen zullen vinden. Ransuilen zijn kwetsbaar en hun aantal is in de loop der jaren flink minder geworden dus het is in die zin extra treurig dat er zoveel favoriete plekken van deze uilen door toedoen van de mens en door het natuurgeweld zijn verwoest.
De jonge uilen in de oude Wilg staan op de foto, dat is blijvend  en de mooie momenten dat er van deze aandoenlijke uilskuikens genoten kon worden koester ik.

Reacties

  1. Hoi Coby
    Je voelt je klein als je de ravage in de bossen ziet. Maar het zal een uitdaging voor je worden om de nieuwe stek van de ransuilen te vinden! Leuke foto's van voor en na...!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Coby,

    Nou heb je nog een reden om extra blij te zijn met de prachtige foto's die je van de uilskuikens hebt kunnen maken ;-)
    Toch heb ik het idee, dat ze niet erg ver uit de buurt zullen zijn en heb ik het idee dat je er in zult slagen om de nieuwe plek te vinden.
    Succes ermee, want die vorige reportage smaakte toch wel naar meer.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweld als de bomen "zomaar" afbreken en omwaaien.
    De krachten van de natuur onvoorspelbaar en indrukwekkend, nu maar hopen dat de ransuilen een nieuwe plek gaan zoeken.
    Gelukkig zijn er foto's van.

    Groeten, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dit is dubbel treurig van die mooie oude bomen is al heel erg maar dat het ook de thuishavens van de ransuilen was is dubbel triest zijn er in de buurt nog meer van deze mooie bomen??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De schade van de storm is heel behoorlijk.
    Wel sneu voor de ransuilen, ze zullen zeker wel een andere boom vinden, er staan er genoeg.
    Jij hebt ze er in ieder geval perfect kunnen fotograferen, compliment.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Het is altijd indrukwekkend om te zien waar de natuur toe in staat is, ook al bevalt de manier waarop je niet altijd. Heel jammer van de karakteristieke bomen. De uilen moeten inderdaad op zoek naar geschikte bomen, jij ook. Als jullie de zelfde boom/bomen geschikt vinden treffen jullie elkaar wel weer.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ces photos sont impressionnantes, après une tempête!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat jammer van die mooie bomen, zeker voor de ransuilen.
    Mooie foto's Coby, maar ik bergrijp dat je de bomen liever anders had kunnen fotograferen .
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby...

    Ik vind het ook jammer, al die mooie en
    vooral oude bomen en als er dan ook nog eens
    ransuilen in zitten is het wel dubbel zo zuur...

    Wat als ze 1x weg zijn heb je ze zo maar niet terug,
    ik hoop het voor jullie dat ze terug komen...
    Wat een brute kracht heeft de natuur hè en idd
    dan voel je je als mens heel erg nietig..
    een pracht verslag van deze stormachtige dag in oktober 2013

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. behoorlijke stormschade, maar de ransuilen zullen wel een nieuwe plek vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby
    wat een storm was het hé er is veel gesneuveld met veel schade je hebt het mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Coby,

    Wat zonde zeg!
    Hopelijk vinden ze een nieuwe geschikte boom, zowel voor jou als voor de ransuilen.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat is dit triest om te zien zeg.
    ik hoop echt dat ze toch weer een mooie boom kunnen uitzoeken!
    maar wat ben jij een geluksvogel dat je ze zo mooi op de foto hebt.
    echt geweldig!!
    zelf heb ik er nog nooit één gezien, laat staan gefotografeerd.
    koester die fijne momenten maar heel erg Coby!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ontzettend sneu van deze bomen en laten we dan maar hopen dat ze snel een mooie nieuwe plek vinden. Mooie foto's laat je hier zien, zeker ook bijzonder! Zulke ransuilen kom je niet elke dag tegen, wat een geluk. Liefs, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje Cobie daar ben ik wel even door geraakt hoor wat erg voor deze mooie vogels !!!!
    Ik heb ook met al de mensen te doen hoor die hierdoor geraakt zijn maar een dier is zo afhankelijk !!!
    Het doet me pijn ,
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,
    die storm heeft heel wat verwoest inderdaad. Niet alleen huizen, wegen boten en auto's, maar ook dus de verblijfplaatsen van menig diertje.
    Bij jou dus de ransuilen en ik hoop van ganser harte dat je de uilen in de buurt weer terug vind. Ik wet dat ransuilen altijd weer naar dezelfde plek trekken dus ik denk dat ze toch weer ergens in je buurt gaan zitten.
    Je laat trouwens schitterende kiekjes zien van de uilen en de uilskuikens. Prachtig gewoon.
    ook de ravage van het natuurgeweld zelf heb je laten zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi, Coby,
    Het is en blijft altijd sneu, mooie bomen die geveld zijn door een storm. Natuurlijk extra jammer als vogels hun vaste stek moeten missen.
    Gelukkig dat je de ranzen had vereeuwigd. Hopelijk laten SBB en Natuurmonumenten zo veel mogelijk afgebroken bomen en liggende bomen ongemoeid. Dat geeft in de toekomst weer kans op mooie natuurfoto's. Dus niet te veel treuren hoor!
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een natuurgeweld! en daar tussen foto's van die schattige uiltjes, een groot contrast, maar ja, dat is de natuur.
    Hoop dat de uilen snel weer een veilige boom vinden, en dat jij die dan ook weer weet te vinden ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oje, die schönen alten Bäume. Schade um sie. Hier ist auch Sturm angekündigt für die nächste Zeit.

    Das Käuzchen ist wunderschön. Ich mag ihre Blicke ...

    Ein lieber Gruß
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Och wat jammer zeg. Een gesneuvelde boom is natuurlijk al heel erg, maar de roestplaats van de randuilen die er nu niet meer is, dat is toch wel heel zonde. Hopelijk vinden de uilen een andere fijne boom om daar hun plekje van te maken.
    groetjes Ghtia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland