Oog in oog met een jonge Ransuil

Al jaren geniet ik van Ransuilen (Asio otis) bij mij in de buurt. Ik zie ze wel als ze op hun roestplek zitten in de winterperiode, ik zie ze ook elders in de buurt wel eens in een boom zitten. Maar tot voor kort was het me niet gelukt om een nest te vinden of jongen te zien. Maar nu heb ik uitgebreid kunnen genieten van het schattige donzige uilskuiken van de Ransuil, wat een ongelofelijk mooi beestje!


Hierboven  pa of ma Ransuil die een oogje in het zeil houdt en ondertussen uitrust van de nachtelijke werkzaamheden. Een mooie uilensoort met de kenmerkende "oortjes". Ik heb maar een uilskuiken kunnen ontdekken. Ik weet niet of er meer in het nest hebben gezeten, maar het lijkt er in ieder geval op dat de ouder maar een jong meer groot te brengen hebben.
Gelukkig gaat het de Ransuilen dus beter dan de Kerkuilen( Tyto alba) in de buurt die de afgelopen lange winterperiode niet hebben overleefd, zie deze blog voor dat treurige verhaal.



Een uil zien is al bijzonder vind ik, maar een uilskuiken zien is echt helemaal geweldig. Vorig jaar heb ik voor het eerst de jongen van een Kerkuil mogen zien toen die geringd werden, zie deze blog. Dat was ook al zo'n prachtige belevenis, maar een jonge uil zo frank en vrij in een boom zien zitten is nog mooier, want dat is uiteraard natuurlijker. En ook nog redelijk goed te zien, wel wat lastig met de belichting maar ik ben toch heel blij met de foto's die ik heb kunnen maken.



Alle jonge diertjes zijn vertederend, maar het ene jonge diertje heeft dat wel wat meer dan de ander. Wat mij betreft horen de uilskuikens wel tot de categorie die meer dan normaal aandoenlijk zijn.
En zeg eerlijk, zo'n schattig donzig bolletje met die grote ronde nieuwsgierige ogen die sluit je toch meteen in je hart. Vermoedelijk is dit uilskuiken nu een week of 4 oud en heeft hij net het nest verlaten. Zie je trouwens dat hij ook van die leuke oortjes heeft van dons?



Ransuilen voeden zich bij voorkeur met kleine zoogdieren als muizen, maar als die niet voor handen zijn voeden ze zich ook wel met kleine vogeltjes. Doordat ze ook wel vogeltjes eten zijn de Ransuilen minder kwetsbaar voor verhongering in de winter dan Kerkuilen, die uitsluitend muizen eten.
De kleine Ransuil hoeft nog niet zelf op zoek naar voedsel, hij blijft afhankelijk van zijn ouders tot hij 2 maanden oud is.



Ik vind het heel bijzonder om zo uitgebreid te kunnen kijken naar zo'n mooi beestje. Genieten is het om te observeren wat hij doet en om goed te kijken hoe hij er uit ziet. En leuk natuurlijk om  in de gelegenheid te zijn om er foto's van te kunnen maken. Een mooi fotomodel is het die flink meehielp voor mooie foto's door zijn koppie alle kanten op te draaien. Hij bestudeerde Natuurkieker nieuwsgierig en luisterde aandachtig  waar al die piep- en klikgeluiden toch vandaan kwamen.


In de deze periode heeft het uilskuiken heel veel voedsel nodig want het kost enorme hoeveelheden energie om zijn donzige pakje te vervangen door een verenkleed. Het is dus een kwestie van eten wat er te eten valt. Mogelijk zijn eventuele broertjes of zusjes wel vroegtijdig gesneuveld als er niet voldoende voedsel was voor alle kinderen. Dit jong laat al geeuwend even zien hoe zo'n grote mond hij heeft en dat er flinke voedselbrokken mee verzwolgen kunnen worden. Jonge Ransuilen kunnen 's nachts ook een enorm  luide bedelroep laten horen. Ik heb van mensen die wel eens een nest vlak bij huis hebben gehad gehoord dat die kleine makkers je nachtrust daarbij flink kunnen verstoren.


Ik hoop dit kleine Ransuiltje nog even een tijdje te kunnen blijven volgen. Als hij echt goed kan vliegen zal het wel gebeurd zijn met dit kijkgenot en zal ik het voorlopig  weer met de herinnering en de foto's moeten doen. Wie weet komt hij later in het jaar wel samen met zijn ouders naar de roestplek om daar de winterperiode door te brengen.
Het kleine uiltje was moe van al het kijken naar wat er beneden allemaal gebeurde en sloot zijn oogjes en droomde misschien wel van heerlijke muizen die zijn ouders vast weer zouden komen brengen.

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Jij zegt het heel treffend: meer dan aandoenlijk. Wat een koppie, vooral als ie zijn kopje een beetje schuin houd. Wat een wollig vachtje (of veren)....en die prachtige oranje kijkers hebben ze dus al als klein ransuiltje.
    Hele mooie blog, ook de foto van pa ransuil mag er zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Coby wat is dit mooi en heel lief ,dat je er zo dichtbij kon komen ,geweldig hij kijkt je ook aan zo van wie ben jij maar hij lijkt mij helemaal niet schuw.wat is dit genieten ik heb nog nooit zoiets moois gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby, wat een fantastische belevenis weer. Je boft maar wel zeg! Enig puntje van kritiek je spreekt heel goed over een uilskuiken of een jong. Maar kinderen kunnen ze geloof ik niet krijgen toch?
    Maar genoeg gemiep want ik ben het al bijna weer vergeten als ik weer over de foto's scroll.
    groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja ik noem ze gewoon ook kinderen als ik dat leuk vind in het verhaal :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Coby,
    Wat mooi om te zien hé deze lastige soort om te spotten en te kunnen platen.
    Je hebt prachtige opnames kunnen maken van deze uilensoort en dan ook nog een Uilskuiken voor je lens.
    Mooie belevenis en geweldige platen heb je gemaakt!!
    Heb zelf een aantal weken geleden de Oehoe met jongen kunnen fotograferen wat ook een geweldige belevenis was en dat in het wild in Nederland. Binnenkort maak ik er wel een blog van.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar je blog over de grote uilensoort met de oren, dat is nog even
      weer wat anders dan deze relatief kleine uilensoort.
      Maar ik ben mega blij met deze serie :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Oh Coby, wat is dit geweldig!
    Vooral de foto's waar die prachtige ronde ogen zo goed uitkomen zijn heel sprekend om te zien, de wijd open snavel is trouwens ook een prachtig moment.
    Genieten met een Hoofdletter!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is weer één van jouw top blogjes, super om zoveel geluk te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach, wat een snoepje, Coby. Niet alleen jij hebt genoten, hoor, ik doe dat ook terwijl ik naar je foto's kijk. Wat een prachtige dieren zijn dat toch en wat heerlijk dat je zo dichtbij foto's hebt kunnen maken. De foto met het gapende uiltje vind ik heel vertederend. Zo lief. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat een mooie sprekende oogjes, nieuwsgierig naar de wereld, aandoenlijk! En wat een topmodel... Wat een geluksvogel ben jij! Fantastisch, heerlijk, genieten... de natuur is mooi....
    Liefs, Regina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Cobie ,
    Wat een pracht serie van deze Uil ik heb genoten en dan die gapende hahaha Heerlijk om naar te kijken !!!

    Fijn dat je zo gereageerd heb op mijn blog !!!
    Ik hoop van ganserharte dat de mensen massaal een mail gaan sturen naar de vogelbescherming en dat ze zodoende extra aandacht gaan besteden aan dit grote smartelijke probleem !!!
    Als ze 1 week hadden gewacht dan waren de jongen uitgevlogen van vele vogeltjes daar , ik zag er al op hekjes gevoerd worden en ik Ben echt ontredderd !!!
    Lieve groetjes en bedankt !!!
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Coby, gisteren al wat gezien maar dit is toch wel erg mooi wat een droppie al veel reacties zagen wij dat moet ook haast wel. Groetjes uit de Brummeltuun.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke foto's Coby! Wat fijn om ransuilen zo in de vrije natuur te kunnen fotograferen en zo'n hummeltje is nog leuker. Prachtige die ronde oogjes en het kopje dat zo meedraait.
    De opengesperde snavel is top.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat geweldig omdat te kunnen fotograferen Coby.
    Pracht foto's heb je er van gemaakt, vooral dat gapende jonkie.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schitterende foto's weer, wat een ongelofelijke mooi beestje!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook wij hebben het genoegen gehad om achter ons huis een paar jonge uilen in de bomen, onder toeziend oog van een ouder, te mogen aanschouwen. Helaas ben ik niet zo'n fotograaf als jij Coby en was het al vrij schemerig toen wij er achter kwamen.
    Vandaar dat ik zoveel meer geniet van de foto's die jij gemaakt hebt, brengt niet alleen herinneringen boven maar ook weer de geluiden, waarvan ik niet snap dat mensen zich daaraan kunnen storen.
    Wij genieten er alleen maar van.
    J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. J ahet is echt een leuke belevenis en soms best lastig foto's te maken want ze zitten lang niet altijd ideaal. De mensen die me vertelden over het luide geluid van het bedelen, stoorden zich overigens helemaal niet aan de Ransuilen hoor, zijn ook enorme natuurliefhebbers die het prachtig vonden dat er jongen aanwezig waren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Wat een geweldige serie is dit geworden Coby.
    Die ene die zo gaapt is zo vertederend, echt heel gaaf.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ach, wat een aandoenlijk beestje, zo! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Coby,

    Wat ben je toch weer een bofkont zeg. Een jonge ransuil zoek ik al een tijdje, maar ik ben bang dat mijn kans voor 2013 alweer voorbij is. Want zoals jij ze hier gemaakt heb, zou ik ontzettend graag ook doen. Zonde dat die uil net op zo'n rotplek gaat zitten, maar ik denk dat je er alles uitgehaald hebt, wat mogelijk is op die plek. Prachtig die grote sprekende ogen. Uitstekende scherpte op de juiste plek. Ik zeg dan wel bofkont, maar met echt geluk heeft het niet zo heel veel te maken. Als je 1 bent met de natuur om je heen, vallen dit soort dingen gewoon op. De meeste mensen lopen er gewoon langs, zonder iets te zien.
    Op naar het volgende mooie moment.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me toch wel een bofkont hoor, hoewel ik ooknwel met je eens ben dat je steeds meer ontdekt naarmate je meer tijd in de natuur hebt doorgebracht. Overigens was ik niet degene die dit jong het eerst heeft gezien, ik werd door iemand anders getipt.
      En zelfs al weet je waar hij ongeveer moet zitten is het iedere keer even weer goed zoeken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Dag Coby,
    Wat een bijzondere opnamen van deze jonge ransuil. De ene foto is nog mooier dan de ander. Natuurlijk speelt wel mee wie er poseert, maar je moet het toch maar proberen zo goed mogelijk vast te leggen. Ik benijd je wel, want ik heb al heel lang geen uil meer op de foto kunnen krijgen. Wie weet kan je de kleine de komende weken nog meer volgen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Coby,
    wat een geweldig gaaf blog is dit!!!!
    Ik ben echt wel een beetje (gezond hoor) jaloers op deze
    prachtige uilskuikens! Wat heb je dit mooi weergegeven.
    Met bewondering heb ik deze foto's bekeken en vooral foto 13 met
    die snavel zo open vind ik echt super. Eigenlijk zijn al deze foto's
    schitterend Coby. Mijn complimenten voor deze mooie uil.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank voor al jullie leuke reacties en commentaren, het is duidelijk dat mijn enthousiasme over dit prachtige uilskuiken wordt gedeeld.
    Vanmorgen een nieuwe verrassing want in plaats van een bleken er opeens twee jonge Ransuilen in de boom te zitten en ook nog bij elkaar, daar gaat natuurlijk ook nog een blogje van komen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldige serie, Coby!
    Genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeetje, wat mooi!! Geweldige foto"s, wat zul je genoten hebben!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel erg mooi..wat een schattig kopje..smelt er helemaal van :) <3

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Alleen al de naam uilskuiken is aandoenlijk genoeg. Wat een prachtige fotoserie van deze prachtige donzen bolletjes. Dank je wel Coby. Het was weer een cadeautje! Dat er nog maar vele mogen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland