Foto-exposite in Brummeltuun

De jaarlijkse Opendag van de Brummeltuun werd 25 mei 2013 gehouden. Altijd een gezellige en leuke dag in deze tuin, waar iedereen hartelijk wordt ontvangen door Jan en Marchien Braam.
De tuin was prachtig, er stond niet zoveel in bloei als vorig jaar, wat dat betreft is duidelijk dat de natuur nog steeds achterloopt, maar er was meer dan genoeg te bekijken en om van te genieten.


De tuin was extra opgefleurd met prachtige boeketten met veldbloemen en overal waren gezellig gedecoreerde hoekjes en plekjes. Als je door de Brummeltuun loopt kom je zo steeds weer nieuwe verrassingen tegen. En hoewel de bloei in de tuin dus achter liep bij vorig jaar, waren er toch al weer heel wat mooie planten die hun bloemen toonden.





Hannie was er ook aanwezig met een kraam met pakketjes van haar prachtige viltcreatie. Inspiratie voor nieuwe ontwerpen haalt ze vaak uit de natuur en de creaties passen dan ook mooi in zo'n natuurlijke omgeving van de brummeltuun. Voor de bezoekers gaf ze ook nog een workshop waarbij je leuk gedecoreerde hartjes kon maken.



Ik mocht ook een aandeel leveren aan deze open dag met een foto-expositie van mijn natuurfoto's. Van diverse kanten kreeg ik het verzoek om in een blog te laten zien welke foto's ik voor deze expositie had geselecteerd. De Gele Kwikstaart had ik al laten zien, het is een foto waar ik gewoon blij mee ben en die volgens mij niet mocht ontbreken in deze serie. Nog een gele foto met "doodgewone" Paardenbloemen, een foto die laat zien hoe mooi deze algemeen voorkomende bloemen zijn. En leuk om te merken dat veel mensen dat met mij eens bleken te zijn.


Zelf ben ik dol op een korenveld waar Korenbloemen en Kamille in staan. Een uitdaging om daar een aansprekende foto van te maken en ik vind bovenstaande foto zelf een geslaagde poging. De foto heb ik gemaakt met de 300 mm telelens, waarmee ik de gewenste compositie wist te krijgen. De foto bleek bij veel bezoekers een van de favoriete foto's te zijn.  Ik koos deze foto ook omdat ik hem mooi vond passen bij de foto van de Haas. Ik vind Hazen prachtig en weet dat Hannie, dochter van Jan en Marchien, er ook dol op is en daarom vond ik dat er zeker ook een Haas op de expositie te zien moest zijn. Ik ben blij met bovenstaande foto, mooi poetsgedrag en een prachtig avondlicht en natuurlijk de mooie bloemenweide als entourage.




Het Terhorsterzand is een natuurgebied in de omgeving van Beilen en mocht ook niet ontbreken in de fotoserie. Het is een niet zo heel groot natuurgebied, dat nu door een ecoduct over de A28 met het Dwingelderveld verbonden gaat worden. Ook de Adder komt er voor en bovenstaande Adder heb ik daar samen met Hannie en haar man en zoon gezien, een mooi gezamenlijk avontuur. De Nachtpauwoog komt ook voor in heidegebieden, prachtige vlinders zijn het, die je overigens nog niet zo heel vaak ziet. Een  vlinder die zeker een plekje in de fotoserie  verdiende.





Drie vogelfoto's maken de fotoserie compleet. De Knobbelzwanen heb ik kunnen fotograferen dankzij een tip van Hannie en past helemaal in deze tijd van het jaar. Ik wacht ook nu weer op jonkies van deze Knobbelzwanen. De Fuut zullen vaste volgers van de blog nog wel kennen, die heb ik niet zo heel lang geleden kunnen vastleggen en ik ben er gewoon blij mee. En tenslotte een prachtige Watersnip in een heel mooie baltshouding. heel mooie vogelsoort, waar je niet zo heel vaak de mogelijkheid voor krijgt om die zo mooi vast te leggen. Na afloop van deze dag werd ik "snipverkouden" en ik hebt het eens even uitgezocht, waar deze uitdrukking vandaan komt. Het blijkt inderdaad een verwijzing te zijn naar de Snip, die bij het foerageren vaak met een waterdruppel aan zijn lange snavel loopt...
Hoewel het bezoekers aantal uiteindelijk wat minder was dan gehoopt, was het een geslaagde dag met leuke ontmoetingen en veel positieve reacties.

Reacties

  1. O wat mooi wat heb je er veel werk van gemaakt maar dit is echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig blog is dit Coby.
    Voor mij zijn foto 13 en 14 echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Coby, dit is nog even een leuke terugblik op afgelopen zaterdag.
    Alle medewerkers waren het er over eens dat het ondanks het koude weer een gezellige dag was.
    Alsnog bedankt Groetjes Jan en Marchien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het weer heb je niet in de hand, maar het was droog en alles
      stond er prachtig bij, een mooie dag, ik heb er met plezier aan meegewerkt!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hallo Coby,
    dit is weer genieten van al die mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige bijdrage heb je geleverd door deze mooie serie foto's Coby.
    Ik vind die met de korenbloemen helemaal geweldig en de andere ook ;-)))
    GR. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi overzicht van een gezellige dag in de mooie Brummeltuun.
    De foto's, die uitvergroot op de expositie te zien waren, waren in het echt nog mooier dan hier in de blog!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Coby, Niet alleen maak je mooie foto's en weet je veel af van wat je fotografeert, maar je schrijft er ook heel leuk over. Ik lees ze met veel plezier!
    Hartelijke groet,
    Regina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is voor mij ook genieten hoor Cobie .
    Wat is het toch heerlijk om zo'n hobby te hebben en dan ook nog samen !
    topppppp
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie terugblik zo Coby. En ik weet uiteraard ook wat je hier nog niet hebt laten zien hier van de expositie, ik ben benieuwd wat je daar voor mooi blog over gaat maken, maar ik zal geduldig zijn, net als Gandalf zelf. En alvast heel erg bedankt voor de mooie foto van Zoefie. En het was inderdaad een gezellige dag, bedankt zo voor je overzicht. Dus volgend jaar weer he?
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja er mist nog wat, maar dat komt hoor...
      Als er volgend jaar weer een open dag is kom
      ik graag weer mijn bijdrage leveren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Wat ziet dat er gezellig uit, Coby. Ik hou van dat soort tuindagen. Helaas zijn ze altijd zo'n eind bij mij uit de buurt. Je geëxposeerde foto's zijn fantastisch. Die korenbloemen vielen mij ook meteen op. Maar de haas is ook zo leuk en de zwaantjes. Die vlinder heb ik nog nooit gezien, maar hij is wel heel erg mooi. Prachtige serie. groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jij bent een echt bloemenmens weet ik, je zou volgens mij ook zeer genieten van deze tuin.
      Wie weet kom je nog eens in deze streken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Wat leuk dat je met jouw foto's mocht exposeren. Altijd lastig om een selectie te maken, maar jij hebt mooie en ook heel uiteenlopende foto's gekozen. De gele kwik is denk ik wel mijn favoriet, die heb je zo mooi en het vogeltje is nog een wenssoort van mij om mooi op de foto te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nice post Coby! Love the flowers, the birds and the nice creations. Great pictures!
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Coby,

    Uitstekende keuzes heb je hier gemaakt, Coby. Stuk voor stuk inderdaad fraaie platen en zeer zeker passend in het idee voor zo'n expositie. Heel moeilijk om hier een mooiste foto uit te kiezen, maar dan ga ik toch voor de watersnip vanwege de prachtige houding.
    De fuut vind ik wat minder in deze serie. Het moment met de gevangen baars is prachtig, zeker omdat je ook nog net de rode kieuwen ziet, maar het licht is zo hard in deze foto. Dit terwijl je in alle andere foto's zo'n mooi zacht licht hebt. Ach ja, zo blijft er altijd iets te wensen over.
    Heb je niet nog een mooie overzicht foto van je stand?

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, ja de Watersnip is een schitterend moment, daar ben ik blij mee.
      En goed wat je zegt over de Fuut, hij valt qua licht inderdaad uit de toon.
      Een overzichtfoto heb ik niet, dat is bijna niet te doen, de foto's staan in een plantenkas aan weerszijden en daar geen mooie overzichtsfoto van maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. schitterend die adder,die nachtpauwoog en die snip! die hebben mijn voorkeur ( maar das wel duidelijk denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo te zien en te lezen was het weer een waardevolle dag Coby.
    Ik zie weer foto's van eerdere blog voorbij komen en dan denk ik weer Oh ja, dat was toen en toen.
    Je hebt er echt een prachtig overzichtsblog van gemaakt met een varia aan mooie foto's.
    Die snip is wel een hele aparte hihi...
    Heerlijk zo'n tuin waar je lekker ideeën op kan doen :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland