Een Appelvink in de tuin!

Het winterweer met kou en sneeuw lokte veel vogels naar mijn tuin. Naast algemene soorten als Huismussen, Vinken en Merels zat er af en toe ook een minder vaak voorkomende gast bij.
Zo had ik opeens een paar dagen een Appelvink(Coccothraustes coccothraustes)  in mijn eigen tuintje, dat had ik nog niet eerder meegemaakt en ik was heel blij met dit onverwachte bezoek.



Een Appelvink is zeker geen alledaagse verschijning, ze zijn niet echt zeldzaam, maar wel behoorlijk schuw en houden zich vaak op hoog in de boomkruinen van grote oude bomen. Ze vallen op door hun forse krachtige snavel waarmee ze met gemak kersenpitten  kunnen kraken.
Opeens zag ik deze Appelvink tussen de Huismussen (Passer domesticus) en Vinken (Fringilla coelebs) op de schutting zitten.



Naast kersenpitten en ook wel pruimenpitten voedt een Appelvink zich vooral met Haagbeuk- en Esdoornzaden, rozenbottels en Hulstbessen. Maar op mijn voederplek vielen de de zonnebloempitten ook zeer in de smaak. En de vogel leek ook wel uitgehongerd te zijn want hij at echt heel langdurig op de voederplek.



Het zou kunnen dat het hier ging om een wintergast. Appelvinken die hier broeden blijven meestal in ons land en  trekken alleen bij heel strenge winters wel weg naar het zuiden, terwijl Appelvinken uit noordelijker streken dan juist naar Nederland komen om hier te overwinteren. Hoe dan ook de honger van dit beestje zorgde er  voor dat hij naar mijn voederplek kwam, zodat ik de gelegenheid had om foto's te maken van deze doorgaans nogal schuwe en verborgen levende vogel.



In 2011 was ik al eens in de gelegenheid om een serie foto's te maken van deze prachtige vinkensoort,
zie deze blog. Wekenlang was ik er toen mee bezig geweest en nu had ik er zomaar eentje onverwacht in mijn eigen tuin en ik was er weer even blij mee.
Ze zijn zo mooi om te zien met hun grote snavel en hun prachtige verenkleed, het is trouwens helemaal  een kleurrijke familie al die Vinkensoorten.


Het is een forse Vinkensoort, die met zijn16.5-18 cm groter is dan bijvoorbeeld de Keep, die je hier boven op de achtergrond ziet zitten, die slanker is en 14-16 cm groot kan zijn. De Appelvink heeft niet alleen een flinke snavel, ook zijn kop is in verhouding best groot. Hij heeft daarentegen juist een klein kort staartje en let ook eens op de schitterende blauwe zigzagveren aan de vleugelpunten.



Twee dagen (19 en 20 januari 2013) mocht ik deze mooie Appelvink verwelkomen en daarna heb ik hem helaas niet meer kunnen ontdekken tussen de Vinken, Kepen, Groenlingen en Huismussen.
Het is leuk om te weten dat mijn tuintje en omgeving aantrekkelijk genoeg gevonden wordt door zo'n schuwe schoonheid. Ik hoop de Appelvink nog eens weer te mogen ontvangen en hij mag gerust wat familie meenemen, ze zijn meer dan welkom en mogen ook best wat langer blijven.

Reacties

  1. Ohhhhhhh wat een feest zal dit geweest zijn GEWELDIG stuur hem AUB naar mij toe alvast bedankt hahahah fijne dag en bedankt voor de mooie show,
    groeten, Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hier werd ik wel heel blij van, hoop dat je hem ook eens zult zien, het
      is een prachtige vinkensoort.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Bij mijn ouders zitten er wel 6 in de tuin deze winter

      Verwijderen
    3. Tof om zoveel appelvinken in de tuin te hebben, zelf zie ik ze de laatste jaren helaas niet meer in mijn eigen tuin Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi Coby...

    Ook al in jou tuin, bij ons ook..
    wat een mooie verschijning hè..prachtige vogel met een super mooie snavel en fantastische kleuren..
    nu is tie allang weer hoog in de bomen gekropen blijkbaar, want na zondag heb ik hem niet weer gezien..
    Je hebt er een mooie serie van kunnen maken..
    Dikke complimenten...

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtvogel en die zomaar op een presenteerblaadje krijgen,nou dan sta je goed aangeschreven bij de vogelstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen bofkont, dat is even een leuke verrassing, zo'n appelvink in je tuin. Mooie foto's heb je ervan kunnen maken!
    Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel af en toe heb ik er ook een in mijn tuin. Maar inderdaad ze zijn ontzettend schuw. Jij hebt er een prachtige serie van geschoten, Coby. Vooral de laatste 2 vind ik erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super serie van de appelvink Coby.
    Je bent echt een bofkont hoor, ik heb hem nooit nooit in het eggie gezien.
    Mijn favoriet is nummer 11.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Coby,

    Oei, dat is wel een hele fijne zeg! Een appelvink in je tuin is echt boffen. Met een beetje geluk is het een standvogel en komt hij in het voorjaar op je bakje water af als het lang droog weer is.
    Dan komt die gouden kop ook wat mooier uit.
    Foto 12 is in mijn ogen de mooiste. Daar heb je niet zo'n last van de schutting op de achtergrond en zie je het aangeboden voer niet zo prominent liggen.
    Om (nog) mooiere natuurfoto's te maken, zou je het voer iets meer uit beeld moeten halen.
    Maar tsjonge, als ik zo'n tuin had, kwam ik nergens anders meer.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het kan ook een standvogel zijn, ze komen wel voor in de omgeving als broedvogel.
      Het blijkt toch lastig om de voederplaats blijvend een natuurlijk aanzicht te geven de
      vogels maken er graag een rotzooi van met de Merels voorop.
      En met de sneeuw is het nog verder mis gegaan, want dan zie je zelf niet meer waar je
      strooit, totdat het gaat dooien...
      Maar je hebt wel gelijk hoor,een meer natuurlijke omgeving was mooier geweest.
      Desalniettemin ben ik heel blij met mijn foto's en de wetenschap dat mijn tuin
      ook aantrekkelijk is voor hongerige Appelvinken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Nou Coby, ik zou er ook heel erg blij mee zijn.
      Liever foto's met wat voer erin, dan helemaal geen foto's ;-)

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  8. Wat bijzonder! Prachtige plaatjes weer!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,

    Wat gaaf zeg om een appelvink in de tuin te hebben. Mooi op de foto gezet!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan mij voorstellen dat je daar bij mee was Coby.
    Dat zou ik ook wel in de tuin willen ;-))
    Prachtige foto's van dit mooie vogeltje.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby
    wat een mooi vogeltje is dat en je hoeft er de deur er niet voor uit,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's Coby en wat een voorrecht om dit vogeltje op bezoek te krijgen!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjonge wat een mazzel.....je hebt het moment heel goed benut. Bofbibs!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig Coby, wat een cadeautje die Appelvink en wat heb je die mooi gefotografeerd.
    Stuk voor stuk prachtig.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat is toch genieten om zo'n mooi beestje van zo dichtbij te kunnen bekijken. Maar ook van je foto's met bijbehorende info kan ik nu genieten; ze zijn uit de kunst. Compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je compliment en welkom op mijn weblog.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Zo Coby, dat is wel een hele bijzondere bezoeker in je tuin, ik heb zelfs nog nooit een Appelvink gezien. Nou krijgt hij bij jou zo te zien ook wel een heel warm onthaal met een vorstelijke maaltijd ;-)
    Erg fijne serie, en ik hoop voor je dat de vink nog eens terug komt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, volgens mij is dat wel een van de geheimen waardoor er veel vogels komen, voldoende
      en gevarieerd voer op verschillende plaatsen.
      En ik hoop ook dat hij zich nog eens weer zal laten zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Bijzonder om deze vogel in je eigen tuin zo prachtig te kunnen fotograferen. Het loont toch de moeite om wat lekkers voor de vogels neer te zetten en met sneeuw en vorst zijn de vogels ook geneigd wat dichterbij te komen. Je hebt ons weer verrast met een prachtige serie foto's!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier Dian

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb tot nu toe een paar keer een appelvink in de kijer gehad maar nog nooit voor de lens. Prachtig dus als je in je tuin zo'n klans krijgt. Je hebt er prachtig bgebruik van gemaakt en een schitterende serie gemaakt.

    Groet,

    Peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Coby,
    Dat is nog eens een bijzondere waarneming in je eigen tuin. Imposante snavels hebben ze, net als de groenlingen. Mooie vogel met een prachtig verenkleed. Hopelijk krijg je hem nog vaker te zien, want dit is natuurlijk genieten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan me helemaal voorstellen dat je heel blij
    was met dit bezoek Coby, want dit zie je inderdaad niet alle dagen.
    En ook nog eens in je eigen tuin!!!
    Woon je vlak bij een bosrand?
    Schitterende vogel met mooie details.
    Ik heb niet echt een favoriet want ik vind ze allemaal prachtig.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon niet vlak bij een bosrand maar in de omgeving zijn wel wat oude bomen en
      een oude parktuin, waar hij zich volgens mij wel thuisvoelt.
      Maar in mijn eigen tuin had ik hem dus nog nooit gezien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Dan heb je een voedselrijk tuin Coby want
      hij komt toch maar mooi bij jou.
      Helemaal super :-)

      Verwijderen
  21. Hele mooie serie van deze prachtige soort Coby, ik krijg best veel soorten in mijn tuin, maar een appelvink heb ik er nog nooit gezien, evenmin trouwens als een keep. Ik vermoed toch dat dit een beetje streekgebonden is. Maar dit is werkelijk watertanden, heel mooi gedaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat is dat leuk zeg, een appelvink ik je tuin. Ik heb nog nooit een appelvink gezien, en bij jou komt ie gezellig in je tuin snoepen. Prachtige serie van dit mooie vinkje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Coby,

    Ik had dit blog eerder van je verwacht, want ik kreeg al een tweet te zien op twitter dat je deze speciale gast in je tuin had. Wat geweldig om te zien deze Appelvink en dan ook nog eens kunnen vastleggen in je eigen tuin. Ik snap je blijdschap volkomen. Deze Vink staat ook hoog op mijn wenslijst. In de tussentijd moet ik het maar doen met jouw fraaie beelden.

    Heel gaaf hoor.


    Gr,

    Remco


    ps. nu wil ik toch eens weten welke foto je bedoelt van de Pimpel die zo fel geel overkomt op mijn laatste blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtvogeltje, en subliem weergegeven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties.
    Blijft leuk dat zoveel mensen de moeite nemen om een reactie achter te laten.
    En mooi om te horen dat deze blog in de smaak valt.
    Overigens ben ik ook heel blij met kritische opmerkingen want daar leer ik van en kan de weblog alleen maar mooier door worden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooie vinkenserie.
    In één woord prachtig.
    Groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel mooi, ik had hem ook in de tuin. Kan het zijn dat dit het vrouwtje is ?
    Die ik in de tuin had een donkere streep bij zijn ogen.
    4 dagen lang kwam hij aan de voedertafel zitten eten, nam de tijd en gaf me de tijd om te fotograferen.
    Prachtig vogeltje, had hem jaren geleden in de tuin, maar niet zo dichtbij, zat nu 2 mtr van de achterdeur.
    Mijn dag kon niet meer stuk.Had hem vandaag met de kou en de sneeuw wel weer verwacht, helaas.
    Je hebt hem ook heel mooi op de foto gezet.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. En ik had er ook een in onze tuin tussen de huismussen geweldig bijzonder

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland