De Roerdomp van de Oelemars in Losser

Het was al weer een tijd geleden dat ik voor het laatst een Roerdomp (Botaurus stellarus)  had gezien. Niet zo heel vreemd, want deze reigersoort heeft een fabelachtige schutkleur en een vaak wat verborgen leven tussen het riet.
Toen ik van medetwitteraars hoorde dat er bij de vogelkijkhut Oelemars in Losser een Roerdomp vaak goed zichtbaar vlak onder de kijkhut rondliep, heb ik een afspraak gemaakt met Elma en Ben om deze Roerdomp met eigen ogen te gaan bekijken.


De Roerdomp behoort zonder twijfel tot de meest fascinerende vogels die je in Nederland kunt tegen komen. Een bijzonder dier is het, die enorm goed gebruik maakt van zijn camouflerende verenkleed.
Als hij tussen het riet staat valt hij amper op en als je even ergens anders naar kijkt heb je moeite om hem weer terug te vinden tussen het riet. Hij kan zijn camouflage nog extra benadrukken door in de zogenaamde paalhouding te gaan staan waarbij hij zich helemaal uitstrekt, zoals op de tweede foto te zien is.


Samen met Elma en Ben genoot ik enorm van deze Roerdomp die inderdaad, zoals ik gehoord had, zonder schroom vlak voor de de vogelkijkhut langs liep. Ook door zijn manier van lopen is het een prachtig dier om naar te kijken, met zijn groengele poten en lange tenen met enorme nagels neemt hij zeer bedachtzame stappen. Ik vind het echt geweldig om daar naar te kijken en omdat hij zonder schroom de rietkraag verliet konden we dat lopen uitgebreid bewonderen.




Er waren die dag zelfs twee Roerdompen en die verdroegen elkaar amper. De andere Roerdomp heb ik niet kunnen fotograferen, maar die werd belaagd door dit exemplaar. die duidelijk dominant was en ook wel in duel ging met Blauwe Reigers. Hierboven vliegt hij richting de andere Roerdomp die als een haas zich uit de voeten maakte en zich verscholen hield in de dichte rietkraag. Normaal gesproken zie je Roerdompen amper vliegen, dus ik ben best blij met deze vliegbeelden.




Het was een miezerige dag met motregen en een koude wind die pal op de vogelhut stond, zodat het flink kou lijden was voor ons. Maar zodra de Roerdomp weer in actie kwam vergaten we dat al snel weer en zaten we weer te genieten van deze mooie vogel. Zijn voornaamste bezigheid was het zoeken naar eetbare zaken en daarbij bleek zijn "uitschuifbare" nek heel handig te zijn, hij kon overal bij komen. Het viel overigens niet mee om hem vast te leggen met een visje, het is echt hap slik weg, maar zoals je ziet heb ik hem toch een keer met een visje.



Een Roerdomp gooit al zijn voedsel met huid en haar naar binnen en daar zijn ook vaak onverteerbare zaken bij. En ja, wat er in gaat moet er ook ooit weer uit en dat geldt evenzeer voor de voedselresten die de reiger niet kan verteren. Net als veel andere vogels braakt de reiger die onverteerde zaken er weer uit, niet zo smakelijk zo'n kotsende reiger, maar het lucht vast op.
Soms kun je ook van die onverteerbare resten vinden als een reiger een kikker heeft opgegeten, die resten worden Sterrenschot of Heksensnot genoemd, zie ook deze informatieve blog.



Een aparte vogel is het die helemaal in elkaar kan duiken en er dan als een grote verenbal uit ziet, maar met hetzelfde gemak kan hij zijn nek helemaal lang maken alsof hij een Giraffe wil nadoen.
Bijzonder om dat allemaal te zien, daar kan ik gewoon niet genoeg van krijgen, zoals ik al zei het is echt een prachtige vogel om uitgebreid naar te kijken en die kans kregen we gelukkig en ook goede mogelijkheden om deze fraaie vogel met de camera vast te leggen.


Een prima dag was het, mooi om Elma en Ben eens te ontmoeten en heel leuk om samen te genieten van deze mooie reigersoort die zich uitgebreid liet bewonderen. Een mooie vogelhut is het trouwens,
de Oelemars, waar we naast de Roerdompen ook onder andere mooie Pijlstaarteenden zagen en een Dodaars. Zeker een plek om nog eens weer naar toe te gaan, of de Roerdompen er dan ook nog zullen zijn is onzeker want men denkt dat de Rietkraag te klein is voor de Roerdompen om het ook als broedgebied te gebruiken. Hoe dan ook deze ontmoeting met de Roerdomp was een geweldige ervaring, waar ik zeer van heb genoten.

Reacties

  1. Geweldige foto's van een bijzondere vogel. Ik heb hem nooit gezien, weleens z'n bizarre geluid gehoord.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een prachtige vogel is het en ook zijn geluid is heel bijzonder,
      alleen al om dat te horen maak mijn dag geslaagd, hoop dat straks in
      het voorjaar ook weer eens te horen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Daar ga ik beslist eens een kijkje nemen. Ik heb van mijn leven nog nooit een roerdomp live gezien laat staan gefotografeerd.
    Dit zijn geweldige foto,s!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je en je woont er ook nog niet zo ver vandaan,
      ik ben benieuwd.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Wat een mooie vogel en wat heeft hij fantastische schutkleuren! Ik geloof direct dat wanneer je even een andere kant opkijkt je moeite moet doen om hem terug te vinden! Mooie reportage! Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Coby,

    Tsja, deze vogel was wel de trekpleister van deze winter. Half vogelfotograferend Nederland heeft hem en ik kan aan jouw foto's zien waarom. Wat staat de vogel er prachtig op zeg. Zo'n kans krijg niet snel nogmaals. Helemaal top dat je zijn hele gedrag ook nog eens kunt platen. Heel erg mooi gedaan.
    Misschien kom ik eerdaags nog eens in die richting en ga dan toch ook maar effe langs.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is wel de meest gefotografeerde Roerdomp van Nederland, maar het is
      werkelijk een unieke kans om dit normaal zo schuwe dier uitgebreid voor de
      camera te krijgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Nou Coby, als ik in die regio zou wonen of op bezoek zou zijn, zou ik vooraan zitten hoor!
      Dit soort inkoppertjes zijn af en toe erg welkom.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  5. Al een aantal keren er een gezien , maar nog nooit zo dicht bij. Prachtig zijn ze, en wat een schutkleuren. Het heeft je wel een bijzonder mooie serie opgeleverd. Er zitten een paar juwelen van foto's tussen, genieten dus.

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een unieke kans! Nu nog tijd vinden om er eens langs te gaan. Fijn dat je dit met ons gedeeld hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige foto's, kan me helemaal voorstellen dat je er geen genoeg van krijgt. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi fotoblog heb je gemaakt van deze bijzondere vogel. Compliment Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldige serie, Coby. Ik heb hier heel erg van genoten. Zelf heb ik 'm nog nooit gezien of niet opgemerkt. Hij heeft ook fantastische schutkleuren. Je hebt erge mooie foto's van toch redelijk dichtbij kunnen maken, die ondanks het wat miezerige weer heel goed zijn. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Coby,
    Wat een prachtige serie heb je aan die dag overgehouden. Een schuwe vogel zo mooi in beeld geeft echt een kick. Zoals je wellicht nog weet heb ik ook een keer het geluk gehad om een roerdomp van heel dichtbij te kunnen volgen. Ik ben een van de gelukkigen die René bedoelt, want ik hem hem zowel vliegend, wadend, als aan de waterkant mooi in beeld gekregen. Jij hebt weer andere platen waar je terecht blij en trots van mag worden.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Coby, het was misschien wel kou lijden, maar we hebben erg genoten van de prachtige foto's
    wat een bijzondere vogel.
    Groetjes Jan e Marchien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie is dit Coby.
    Fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mijn complimenten voor deze prachtige (bijna jaloersmakende) serie.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow Coby, ik geloof dat ik dit toch wel jouw mooiste blog tot nu toe vind! Wat een prachtige en complete serie van deze mysterieuze roerdomp. De paalhouding heb je heel treffend in beeld gebracht, je laat de roerdomp in zijn omgeving zien, met een visje, en dan ook nog een vol in beeld zodat je kunt zien hoe fraai getekend deze vogel is.
    Een serie waar je terecht heel blij mee mag zijn, er waar je ook heel trots op mag zijn, top!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,
    Wat een schitterende serie, de roerdomp heb je hier wel zo'n beetje in al zijn houdingen vastgelegd, en soms was ie wel heel dichtbij, geweldig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby, wat zal jij genoten hebben daar!
    Je hebt de Roerdomp in al zijn facetten, zelden zo`n compleet beeld gezien van de Roerdomp.
    Prachtig blogje,

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig Coby, schitterende foto's van een heel bijzondere en mysterieuze vogel. Bijzonder die verschillende houdingen, vooral die paalhouding. Daarin gaat hij helemaal op tussen het verweerde riet. Dit was genieten!
    groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O, Coby, wat laat je hier een hele mooie serie van een hele bijzondere vogel zien,geweldig,zelf is het mij nog niet gelukt om hem te spreken,maar wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Moi Coby,
    Je moet er wat voor over hebben, tenslotte trotseer je de kou, de gure wind enz. maar dan heb je iets waar je dan ook erg trots op kunt zijn.
    Prachtige foto's, een mooi verhaal.
    Vr. gr. J.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Coby, wat een geweldige kans heb je gekregen om deze geheimzinnige bewoner van het moeras te fotograferen. Prachtige serie. Heb ervan genoten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een van de mooiste series die ik de afgelopen tijd van dit dier heb mogen zien. Heel, heel, heel mooi gedaan en prachtig dat hij ook nog met een visje in de bek staat. Helemaal top....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby
    wat zijn dit top foto's en zo dicht bij ze zijn altijd enorm schuw
    geweldige serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat geweldig Coby! Ik probeer de roerdomp ook al tijden te vinden, ze moeten in de rietkragen in de duinen zitten, maar ik heb nog nooit het geluk gehad. Wat heb je een prachtige foto's weten te maken.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Coby...

    Heerlijk zo'n dagje schuilhut, als je dan ook nog zo'n super mooie
    vogel voor de lens krijgt is je dag helemaal goed..
    Ik heb hem ooit eens voorbij zien vliegen...en dat was het..
    Mooie opnames hoor, prachtig complete serie...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow dat is mooi om die voor de lens te hebben Coby.
    Prachtige serie die je maakte.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Coby,
    Een schuwe vogel, moeilijk te vinden en jij hebt hem op alle mogelijke manieren in beeld kunnen brengen. Geweldig. Het is een prachtige serie geworden! Wat zul jij intens tevreden naar huis zijn gereden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Coby,
    Ik heb de vogel en locatie al veelvuldig op twitter voorbij zien komen.
    Wanneer ik deze serie zie is het zeker de moeite van de reis en het trotseren van de kou waard.
    Wat is dit toch een schitterende vogel, zeker wanneer je hem zo uitgebreid voor je lens hebt gekregen.
    Dat moet een mooie dag zijn geweest.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Coby,

    Ik was natuurlijk al op de hoogte over deze dag. Dat het een gezellig dag geworden is wist ik wel, maar ik had alleen je foto's nog niet gezien. Wat een prachtige uitgebreide reeks is het geworden van deze mooie reigersoort. In elke positie heb je hem kunnen kieken. Zelf met visje in zijn bek. Moet inderdaad een prachtige ontmoeting zijn geweest met deze Roerdomp.

    Wat fijn als je met een doel op pad gaat en dan met zo'n serie thuiskomt. Ja dan begrijp ik je blijdschap en tevredenheid!


    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Coby,

    Het is een bijzondere mooie serie geworden hoor.
    Dit was de kou wel waard. Die recht in zijn gezicht is wel gaaf (en van de laatste). En de vluchtfoto's natuurlijk. Het was een leuke en leerzame dag.
    Misschien is het op deze manier "wel makkelijk" maar hij volledig in zijn natuurlijke element en wordt niet gevoerd.
    Tja dan ben je eigenlijk gek als je niet ga fotograferen :)

    Grs Ben
    En tot de volgende keer!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi, Coby,
    Wat een geweldige serie foto's! Zo'n kans is een geweldige ervaring lijkt me.
    Leuk ook zoals je die roerdomp in al zijn poses hebt vastgelegd.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen

  31. Beste Coby


    Fotografie is leren kijken,natuur is kunst, de kunst is om naar natuur te kijken.

    Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jeetje Coby,

    zag ik al groen bij René met zijn geweldige mooie foto's van de eekhoorn,
    zie ik hier gewoon een hele roerdomp serie. Wat een geweldig blog zeg!
    Zoals alert als hij daar staat in de eerste foto's en dan het bolletje
    op foto 15. Echt fantastisch. Mijn complimenten!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Een blog naar mijn hart wat ik nu ook ga volgen. Dank je wel voor de mooie foto's van de natuur waar ik nu ook van mag genieten.

    groeten Saskia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland