Ganzen in Nederland

Nederland is een ganzenland, er broeden hier heel wat ganzen, maar vooral als overwinteringsgebied is ons land van grote betekenis voor honderdduizenden ganzen.
Grote groepen ganzen vertoeven in de kustgebieden en op akkers en grasland meer landinwaarts
en als het kouder wordt zullen de aantallen nog wel toenemen.

Enorme groep ganzen die luid gakkend opvliegt, fascinerend om te zien en te horen

In deze blog zal ik de meest algemeen in Nederland voorkomende ganzen laten zien. Zowel ganzensoorten die hier het hele jaar verblijven en dus ook broeden, maar ook de overwinteraars komen aan bod. Nederland is dus een echt ganzenland, maar economische belangen zetten deze status wel steeds meer onder druk. Meer over de ganzenproblematiek kun je lezen op de website van SOVON.

Grauwe Gans

Grauwe Ganzen

De Grauwe Gans (Anser anser)  is de voorvader van de tamme gans en was rond 1970 een schaarse broedvogel. Door het uitbreiden van natuurgebiedenden zijn er nu jaarlijks zo'n 25.000 broedparen en in de winter komen er vanuit noordelijke streken nog zo'n 40.000 paren bij om te overwinteren.
De Grauwe Gans herken je aan zijn oranje snavel, roze poten en de lichtgrijze voorvleugels in de vlucht.
Meer informatie over de Grauwe Gans vind je in deze blog.

Kolgans

Kolganzen

Een ganzensoort die  veel op de Grauwe Gans lijkt is de Kolgans (Anser albifrons). Kolganzen zijn wintergasten die naar ons land komen nadat ze gebroed hebben in Rusland en vooral in Siberie.
Zo'n 70-80 procent van de totale Kolganzenpopulatie overwintert in Nederland en daarmee is Nederland heel belangrijk voor deze ganzensoort. Je herkent de volwassen Kolgans het best aan de witte bles en de donkere buikstrepen. Meer informatie over de Kolgans vind je in deze blog.

Toendrarietganzen

Toendrarietganzen

Nog een soort die in grote aantallen in Nederland komt om de winter door te brengen is de Toendrarietgans (Anser serrirostris). Toendrarietganzen broeden in de taiga's boven in Scandinavië en in Siberië.
Het best zijn ze  te herkennen aan de donkere snavel met een oranje ring, de oranje poten en donker kleurige kop en hals. Klinkt allemaal eenvoudig, maar in het veld is het  best lastig om de verschillende ganzen en hun kenmerken goed te zien, bovendien lopen er in grote groepen vaak meerdere soorten ganzen door elkaar. Meer informatie over Rietganzen in deze blog.

Brandganzen

Brandganzen

Brandganzen (Branta leucopsis) zijn wat kleiner en compacter dan de eerder genoemde ganzensoorten. Verder onderscheidt de Brandgans zich door een zwart/wit/grijs gekleurd verenkleed. Opvallend is de grotendeels witte kop, ik vind het persoonlijk heel mooie ganzen om te zien en het is de moeite waard om ze met een verrekijker eens goed te bestuderen als je ze tegen komt. Meer informatie in deze blog.

Rotganzen

Rotganzen

 Rotganzen (Branta bernicla) lijken qua bouw veel op Brandganzen (Branta leucopsis) en hebben ook een zwart/wit/grijs gekleurd verenkleed. Ze zijn wel kleiner en slanker en hebben een volledig zwarte kop en korte poten. Ze maken een prachtig kenmerkend geluid, wat je meteen herkend als je het eenmaal gehoord hebt. Meer informatie over Rotganzen in deze blog.

Grote Canadese Gans
Grote Canadese Ganzen

De Grote Canadese Gans (Branta canadesis) is een zogenaamde exoot, dat betekent dat de ganzensoort hier van oorsprong niet thuishoort. De grote forse gans is afkomstig uit Noord- Amerika en is hier in het wild terecht gekomen vanuit parken en dergelijke. De Grote Canadese Ganzen voelen zich prima thuis in Nederland en verblijven hier het hele jaar en zijn inmiddels flink in aantal toegenomen. Meer over de Grote Canadese Gans in deze blog en ook nog een blog met jonge gansjes.

Nijlganzen
Nijlganzen

Nog een ganzensoort die hier eigenlijk niet thuishoort is de Nijlgans (Alopochen aegyptiacus), die hier ook door toedoen van mensen is terecht gekomen. Een prachtige kleurrijke ganzensoort die met geen andere soort te verwarren is. De soort is in de laatste jaren enorm toegenomen en ze zijn flink agressief, zodat ze zelfs Buizerds van hun nest verdrijven. Geen vriendelijke soort dus maar wel heel mooie om te zien. Meer informatie over de Nijlgans op deze blog.


Zeer de moeite waard om de komende tijd eens te kijken of je groepen ganzen tegen komt. Neem een verrekijker mee en als je hebt ook een telescoop en ga eens een tijd een groep ganzen bekijken.
Prachtig om het gedrag te bestuderen en interessant om te kijken welke soorten ganzen zich in zo'n groep bevinden, heel vaak zie je dat er meerdere soorten bij elkaar zitten. En het is best lastig om ze zo in het veld allemaal op naam te brengen, als het kan probeer ik ook altijd foto's te maken zodat ik thuis nog eens rustig naar de kenmerken kan kijken. En natuurlijk gaat er altijd een vogelgids mee als ik op stap ga.

.

Reacties

  1. Mooi vind ik ze ook, al die ganzen, vooral als ze in V-formatie over vliegen.
    De brandgans vind ik zelf toch de mooiste.
    Fijne informatie weer, Coby!

    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Coby,

    Heb dit blogje even onder mijn favorieten gezet, want ik verwar de soorten regelmatig.
    Als je jouw foto's bekijkt kun je ook erg mooi de verschillen en kenmerken zien.
    Dit zijn toch wel lekkere series om te bekijken en op te slaan. Ik heb hier de afgelopen tijd toch een hele hoop nuttige info weggesleept ;-)

    Vooral de foto van de Canadees met 3 kleintjes is heel erg mooi. Lekker helder en vertederend.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het blijft ook wel lastig vind ik hoor,al die soorten maar oefening baart kunst. En misschien helpt het nu de meest voorkomende soorten samen in een blogje staan, kun je snel even checken.
      Heb er zelf veel baat bij om ze te fotograferen en vaak een poosje te observeren met de kijkers.
      Altijd een genoegen al dat ganzengedrag.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hoi Coby
    wat een mooie serie van die verschillende ganzen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    Een lesje kennis der ganzen op het juiste moment. Vanochtend zag ik de eerste Nijlganzen weer lopen. De Canadees haal ik er wel uit en de brandganzen, maar voor die bruine moet ik echt goed kijken. Zo mooi weer de boel op een rijtje voor de winter begint. Dank je wel.
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha je reageert onder een valse naam zie :-)
      Maar jouw pa en ma zijn het vast eens met je commentaar.
      De bruine soorten zijn ook echt lastig hoor, moet je beslist
      een verrekijker bij hebben en ook de lichtomstandigheden maken
      het soms heel lastig om kenmerken goed te zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. De meeste ganzen ken ik en kan ik herkennen.de Toendrarietgans heb ik nog nooit van gehoord.
    Leuk artikel! Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn weblog.
      Toedrarietganzen komen hier in Drenthe in grote hoeveelheden overwinteren.
      Ze op diverse plekken in Nederland aanwezig.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Prachtige ganzenserie Coby, ik vind vooral de vliegende ganzen heel erg mooi.
    Zoveel verschillende soorten, ik ben daar ook nog niet goed in thuis, echt heel handig de beschrijving er bij.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ganzen herkennen is echt een kwestie van oefenen heb ik zelf gemerkt,
      hoe vaker je ze ziet, hoe beter je de kenmerken herkent.
      En zoals ik al zei probeer ik altijd foto's te maken die ik thuis nog eens
      extra kan bekijken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. ja er komt weer de tijd van de ganzen,leuk dat je de verschillende laat zien kan ik mooi nog even goed bij je kijken om ze beter uit elkaar te gaan halen.heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, deze blog over de ganzen. Ik geniet zelf altijd van de overvliegende formaties. Geen idee welke soort ganzen het zijn, maar het is wel indrukwekkend hoeveel er soms overvliegen. Goed om ze hier eens van dichtbij te kunnen bekijken: zoveel soorten en prachtig getekend. De foto met de jonkies is geweldig :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig om te zien al die verschillende ganzen Coby.
    Je laat het hier mooi zien, zeker met je info erbij.
    Zo leren we meteen wat.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Prachtig om al die verschillende ganzen te zien. Ik zie ze ook vaak bij het Arkemheen. Ik heb volgens mij de Rotganzen daar nog nooit gezien. Jammer dat ik morgen al niet meer precies weet welke het ook al weer was.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, vooral de foto met de kleintjes erbij spreekt me erg aan
    Groetjes JacQueline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie, Coby. Nu zie ik ze allemaal eens bij elkaar en je hebt ook de kenmerken erbij. Ik vind het best lastig om ze te herkennen, vooral die op de Grauwe Gans lijkende soorten. Er zitten hier in de polder veel verschillende soorten. Ze zijn helaas ook zo weer weg. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby...

    wat knap van je om de 1ste paar ganzen te benoemen,
    ze lijken enorm op elkaar, de laatste gaat wat beter, die kon
    ik zelfs uit elkaar, mooie blog!!
    prachtige opname en ons land word weer overspoeld door de ganzen, ik zie ze hier
    in Groningen ook in hele grote groepen op het land zitten..
    prima opnames heb je ervan gemaakt, complimenten voor
    je altijd informatieve blog!! ik lees het altijd met belangstelling..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie, overzichtelijke blog Coby!
    Ben zelf geen vogelaar, maar kijk wel graag naar vogels en fotografeer ze ook veel en graag (beginnend hoor). De verschillen zijn in het veld vaak veel lastiger te onderscheiden (kolgans en grauwe gans blijf ik bijna onmogelijk vinden ;-)) dan op foto's. Mijn favoriet is je foto van de 3 grauwe ganzen in vlucht... prachtig synchroon!
    Ik kom vaker een kijkje bij je nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn weblog en leuk dat je een reactie hebt achter gelaten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Werkelijk zalige ganzenserie waar je echt zin krijgt in de herfst en de winter waarin de serie als ik het zo bekijk geschoten is. Niet zomaar een paar shotjes van ganzen, maar een heel fraaie serie die prachtig tot zijn recht komt op je weblog...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een blogje om te markeren! Bedankt voor je info met de begeleidende, mooie foto's. Wat zijn het toch eigenlijk mooie dieren als je ze zo bekijkt. En dan te bedenken dat ze hier massaal vergast worden :(
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby,
    Leuk zo'n ganzenblog, wat een soorten he. Behalve de toendrarietgans heb ik ze hier ook allemaal wel eens gezien.
    Mooie foto's, vooral de ganzen in vlucht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, Coby,
    Een mooie ganzenserie Coby! Leuk voor de beginnende vogelaars en mooie foto's om naar te kijken voor de wat meer gevorderde vogelaars.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat heb je haarfijn uitgelegd Coby.......dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby,

    er zeker heel wat ganzen in ons landje en daar zie ik hier alle dagen velden (de polders waar ik dagelijks doorheen ga) vol van. Prachtig zoals je dit blog gemaakt hebt en ook de verschillende ganzen laat zien en de informatie die daarbij hoort. Zal een heel werkje geweest zijn, maar dit blog is echt een aanrader!
    Compliment voor deze uitgebreide blog.

    Heel fijn weekend,
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was inderdaad best een hele klus om deze blog te maken, maar wel erg leuk en
      zo is het een mooi naslagwerkje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  21. Knap werk Coby, je laat weer prachtige foto`s zien.

    Fijn weekend,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een hele mooie en instructieve blog. Ik héb wat met ganzen, als ze in formatie en gakkend overvliegen doet dat wat met me.
    Ik ga deze blog nog een aantal malen lezen om te leren, de verschillende soorten - dank zij de prachtige foto's - te onderscheiden. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Zem, ik heb er ook wat mee het hoort bij deze tijd en het hoort bij Nederland en ik word er blij van als ik ze hoor overvliegen...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  23. Hoi juffrouw Coby,

    Ja je lijkt wel een lerares biologie met die berichten van jou. Maar we zijn nooit te oud om iets te leren dus .......

    Ben het trouwens niet eens met je oordeel over de nijlgans, 'prachtige kleurrijke ganzensoort'. Vind ze eigenlijk juist bijzonder lelijk met name door die bruine vlek rondom het oog. Maar ja smaken mogen verschillen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha je heb in ieder geval goed begrepen dat ik naast leuke foto's
      ook graag wat informatie door geef.
      Uiteraard verschillen smaken en ik ben het met je eens dat die oogvlek
      nu niet het mooiste is aan deze gans, maar ze hebben werkelijk prachtige kleuren
      moet je misschien toch eens extra op letten vooral als de zon er bij is.
      "juf" Coby

      Verwijderen
  24. Bedankt voor al jullie reacties en commentaren.
    Leuk om te horen dat veel mensen toch wel iets met ganzen hebben.
    Er valt volop van te genieten de komende tijd dus neem je kans waar als je een groep ganzen tegenkomt.
    Natuuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een variatie in ganzen, ik heb nog wel eens moeite om ze uit elkaar te houden, maar hier kan ik dan mooi terug vallen op jouw kennis om me op weg te helpen.
    Wat zijn kolganzen mooi!
    De eerste foto spreekt me erg aan, prachtige sfeer en goede compo/vlakverdeling.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mooie fotos van die ganzen zo ken ik ze ook beter

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super overzichtelijke samenvatting! Erg goeie blog, gaat in mijn favorieten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders