De gedaantewisseling van Koolwitjes

De afgelopen tijd heb ik het druk gehad met vlinders, rupsen en vlinderpoppen.
Eerst had ik me al bezig  gehouden met het bizarre verhaal van een rups die werd gebruikt door een sluipwesp die er haar eitjes in had gelegd en daarna kreeg ik bericht van Hannie dat ze rupsen op de Oost-Indische Kers had en of ik wilde kijken wat het was en er foto's van wou maken.

Rups Klein Koolwitje

Rups Klein Koolwitje

Natuurlijk wilde ik wel even zien wat het was en het bleek dat er rupsen op de plant zaten van zowel het Groot Koolwitje als van het klein Koolwitje.
De rups van het Klein Koolwitje lijkt veel op die van het Geaderde Klein Koolwitje maar onderscheidt zich onder andere door een dunne gele streep op de rug die bij het Klein Geaderd Koolwitje ontbreekt of slechts onduidelijk aanwezig is.

Rups van Groot Koolwitje                   foto:hannie

Lege rupsenhuidjes

De rups van het Groot Koolwitje ziet er heel anders uit, met een bonte tekening van zwarte vlekken op een geelgroene ondergrond en een duidelijke gele rugstreep.
De rupsen van het Klein Koolwitje kunnen tot 2,5cm worden, die van het Groot Koolwitje tot 4 cm.
Leuk was ook de vondst van een aantal rupsenhuidjes, de rupsen groeien in korte tijd heel snel en groeien dan uit hun jasje en moeten dan vervellen.

Links de pop van een Klein Koolwitje, rechts de pop van een Groot Koolwitje en een restantje van de rupsenhuid

Op zoek naar nog meer rupsen kwamen we poppen tegen van beide vlinders en dat bracht ons op het idee om te proberen of we ze zouden kunnen zien uitkomen. En  dan ook foto's daarvan maken natuurlijk.
Hannie werd benoemd tot poppenmoeder en zou waken over de vlinderpoppen die een plaatsje kregen in haar atelier.

Pop Klein Koolwitje

Pop Klein Koolwitje                          foto:Hannie

De poppen verkleuren in de loop van de tijd en veranderen ook nog van vorm. Zo kun je hier boven zien dat de vorm van de vleugels al zichtbaar wordt en dat de pop donkerder van kleur is geworden.

    Klein Koolwitje                         foto:Hannie

Lege poppenhuid

En ja dan ga je je verheugen op prachtige foto's van een uitsluipend Klein Koolwitje. Maar nee hoor, het Klein Koolwitje verraste Hannie door 's morgens in alle vroegte al op zijn stokje te zitten, een lege poppenhuid achterlatend. Dus niks uitsluipend vlindertje, maar wel een heel gave kakelverse beauty.

Pop van Groot Koolwitje zie ook de ankerdraad waarmee de pop vastzit aan het blad
Pop van Groot Koolwitje

We hadden nog twee poppen van het Groot Koolwitje en daar zouden we dan nog beter op letten.
En ja hoor, ik kreeg een berichtje dat een van de poppen wel heel snel van kleur aan het veranderen was en dat moment van uitsluipen toch wel snel zou komen.
We installeerden ons met een pot thee en een heerlijk stuk eigenhandig door Hannie gebakken Abrikozentaart en de camera's in de aanslag, maar al wat er kwam, geen vlinder...

Groot Koolwitje        Foto: Hannie

Groot Koolwitje              Foto:Hannie

De volgende dag was ik met Ben naar het Lauwersmeer, toen ik een smsje ontving van Hannie met de mededeling dat er een jonge vlinder geboren was. Wederom het uitsluipen niet gezien, maar de vlinder had zijn coconnetje nog maar kort verlaten, want de vleugels waren nog kreukelig.

Eitjes leggend Klein Koolwitje

Uiteindelijk is het ook met de derde pop niet gelukt om er foto's van een uitsluipende vlinder van te maken, we hebben dus nog een wens voor volgend jaar. Maar we hebben ons enorm vermaakt met het hele proces en alle vlinders zijn weggevlogen. En zo kan het hele proces zich herhalen, te beginnen met eitjes leggen uiteindelijk zullen de poppen dan overwinteren en daar komt in het voorjaar de nieuwe generatie koolwitjes weer uit.

Reacties

  1. Wat een bijzonder mooie serie, Coby. Alweer instructiemateriaal voor natuurgidsen, ik ga het doorgeven aan mijn cursisten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat spannend, Coby. Ik zou daar niet weg te slaan zijn, denk ik. Interessant en prachtig gefotografeerd. Heb het met plezier gelezen en bekeken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja was een leuk avontuur, maar ja er dagenlang bij zitten zat er
      natuurlijk niet in, er moet ook gewoon gewerkt worden.
      Wie weet kunnen we volgend jaar in de herkansing
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hoi Coby,
    Het is zo een leuk beeld verhaal geworden. Het was weer Ć©Ć©n van onze gezellig natuuravonturen. Wat hebben we zitten staren naar de pop op de tuintafel.We zagen bijna meer dan dat er gebeurde, zo graag hadden we de vlinder uit willen zien sluipen. Leuk dat je ook wat van mijn foto's hebt kunnen gebruiken, ik voel me vereerd. En voor wie nieuwsgierig is naar de abrikozen taart, hier is de taart te vinden:
    http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/07/abrikozentaart-met-frangipane.html
    Fijne dag nog en groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was weer een mooi gezamenlijk avontuur, waar vast nog wel eens een vervolg op komt. En jouw mooie foto's laten dingen van ons avontuur zien waar ik niet bij was dus ik ben blij dat jij van die momenten zulke mooie foto's hebt gemaakt.
      Leuk dat je de link van de taart even hebt toegevoegd, hij was heel lekker!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. wat een mooi verhaal en wat hebben jullie je best gedaan om alles mee te beleven,maar het was haast gelukt en het zijn hele prachtige foto,s geworden die het allemaal zeker de moeite waard hebben gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verhaal! Ook Natuurkieker zit het wel eens tegen, zo valt te lezen ;)
    Gelukkig maar dat Hannie wel op haar post kon blijven zitten en fraaie foto's heeft kunnen maken. Mooie co-productie!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    (ps. ik ben heel benieuwd wat voor moois je gaat laten zien van onze dag aan de waddenkust. Ik heb er woensdag in ieder geval van genoten!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja het lukt Natuurkieker ook niet allemaal in een keer.
      En gezamenlijke natuur-avonturen zijn leuk, dat hebben we aan
      de waddenkust ook gemerkt.
      Dat laat ik binnenkort wel zien, ben er druk mee bezig.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Fascinerende serie weer! Met verwondering bekeken.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dit wat je hier laat zien al heel bijzonder.
    Als je ook het uitsluipen zelf nog had gehad, wauw...
    Nu ga je er volgend jaar voor, en zo houden we altijd wat te wensen ove.
    Mooie serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fine views, such views it is an extraordinary face of the nature. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige serie zo, wat een leuk idee om dit zo te volgen...
    Je laat ons weer genieten!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Coby, wat heb je weer een mooi en boeiend onderwerp!
    Wat zal dit spannend geweest zijn, net niet het juiste moment, maar toch zĆ³ mooi om te zien, fantastisch hoe je in de pop de vlinder al kunt herkennen, heel fascinerend.
    Jij en Hanny hebben er een prachtige gezamenlijk project van gemaakt, dikke complimenten voor allebei.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit was een boeiend avontuur en ondanks het missen van het uitsluipen, zijn ook bijvoorbeeld de poppen al spannend om te volgen, die veranderen dus van kleur en vorm in de loop van de tijd.
      We hebben de smaak te pakken dus we gaan er volgend jaar samen weer voor!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Prachtig! Wat een spanning, de vlinders vinden het kennelijk te privƩ, maar het lukt je vast nog wel eens. Fijne zondag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzettend mooi om dit vast te leggen.
    Je had dan wel het uitsluipen zelf niet gezien,
    maar alleen dit is al een feest om mee te mogen maken.
    Werkelijk Coby, dit vind ik prachtig om
    te zien en te lezen. Dik compliment voor deze
    lessen die omringd zijn door prachtige foto's.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat prachtig Coby. Schitterend om dat zo te volgen. En die foto's, geweldig.
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk!
    Ik heb thuis ook poppen van het groot en klein koolwitje.
    Er is er ondertussen 1 uitgekomen. Daar was ik jammer genoeg niet bij.
    Maar ik zal er vast nog wel 1 of meer uit zien komen. Heb er ong 8 van het grootkoolwitjes, poppen. En wel minder van het kleinkoolwitje.
    Groeten,
    Henrieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het grootste wonder (voor mij) op aarde
    van rups naar vlinder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland