Grote Groene Sabelsprinkhaan


vrouwtje Grote Groene Sabelsprinkhaan


De Grote Groene Sabelsprinkhaan is een forse grasgroene sprinkhaan. Ondanks het feit dat het een groot insect is van zo'n 3-4 cm, valt deze sprinkhaan bijna niet op.
Door zijn groene kleur gaat hij helemaal op in zijn omgeving en die goede camouflagekleur is de reden dat je hem niet zo heel vaak ziet, ondanks het feit dat het een algemeen voorkomende sprinkhaan is.

Vrouwtje Grote groene Sabelsprinkhaan maakt gebruik van camouflagekleur

Voordat de Grote Groene Sabelsprinkhaan volwassen is, heeft hij eerst als eitje een tijd doorgebracht in de grond en daaruit komt dan de zogenaamde nimf te voorschijn, een onvolwassen sprinkhaan, die al veel op de volwassen exemplaren lijkt, maar veel kleiner is en nog geen vleugels heeft.
De nimf moet een keer of  zes vervellen om uiteindelijk het volwassenstadium te bereiken.

Nimf Grote Groene Sabelsprinkhaan

Nimf Grote Groene Sabelsprinkhaan, het wordt een mannetje

Het vrouwtje heeft een indrukwekkende legboor, waarmee ze de eitjes in de bodem aflegt. Vaak vinden mensen die legboor griezelig, maar die wordt alleen gebruikt om eitjes mee te leggen en het is geen apparaat om mee te steken of te prikken en dus voor mensen geen gevaar.

Vrouwtje Grote Groene Sabelsprinkhaan, hier is de enorme legboor goed te zien

De mannetjes van de Grote Groene Sabelsprinkhaan moeten het doen met twee kleine uitsteeksels aan het achterlijf. Maar het zijn wel enorme lawaaimakers, het schijnt dat hun gesjirp wel tot 100 meter ver kan dragen, dat sjirpen doen ze het meest vanaf de middag en gaan dan door tot diep in de nacht.
Het geluid produceren ze met hun vleugels, door die langs elkaar te wrijven.

Mannetje Grote Groene Sabelsprinkhaan

Mannetje Grote Groene Sabelsprinkhaan

Het is zo dat de kenners een Grote Groene Sprinkhaan meestal opsporen aan de hand van het geluid dat ze maken. Ik moet bekennen dat ik die kennis nog niet bezit en ik moet het hebben van goed kijken en  dan toevallig eentje zien.
Ook handig is het als een ander ze komt aandragen, zoals met het vrouwtje in deze blog is gebeurd.
Het vrouwtje vloog bij iemand in de nek en die ving het diertje voor me zodat ik er foto's van kon maken. Zo wordt ik regelmatig geholpen wordt om beestjes op de foto te kunnen zetten, leuk is dat.

Vrouwtje Grote Groene Sabelsprinkhaan

Vrouwtje Grote Groene Sabelsprinkhaan

De Grote Groene Sprinkhaan is in tegenstelling tot veel soortgenoten bepaald niet vegetarisch en voedt zich hoofdzakelijk met andere insecten en ook wel andere sprinkhanen.
Ze eten wel eens een blaadje, maar dat is bijzaak en ze worden daarom ook niet als een schadelijk insect beschouwd, in tegenstelling tot sommige van hun soortgenoten die wel van vegetatie leven en in enorme zwermen hele landerijen met gewassen en bomen in een mum van tijd kunnen kaal vreten.

Reacties

  1. Leuke foto`s Coby, vooeal de eerste!
    Die is loeischerp en prachtige pose.
    Wat een monster van zo dichtbij.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige beelden Coby, jij moet toch engelengeduld bezitten om hier weer zo'n mooie reeks neer te zetten, het is weer genieten!
    Ik ben blij jou te leren kennen, je bent een natuurtalent!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige beelden van deze sprinkhaan Coby, daar moet je engelengeduld voor hebben!
    Blij jou te leren kennen, want jij bent echt een natuurtalent!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Coby, wat een heerlijke serie is dit weer, ik vind dit zulke gave beesten, daar doe je me een groot plezier mee.
    Wat goed, dat je er zoveel foto's van kon maken, een zeer gewillig model ;-)
    De eerste foto is echt top, evenals die met de spiegeling, die is zeer origineel.
    De tweede foto kijkt niet zo lekker, het is net op de scherpte net niet op de sprinkhaan ligt.
    De ontwikkeling van eitje, pop, nimf is toch wel heel interessant, de natuur is mooi!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Loes, foto 2 mist inderdaad scherpte,ik had ook twijfel om hem te plaatsen, maar het is wel een goede voor de illustratie van de schutkleur.
    Foto 1 komt uit de oude doos maar toen had ik nog geen weblog en ik vind hem zelf ook heel geslaagd.
    En wat het braaf poseren betreft, het vrouwtje was best druk, dus er zijn nogal wat foto's de prullebak in gegaan...
    Maar het zijn mooie beestjes om te fotograferen.
    Binnenkort nog meer blogjes met sprinkhanen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klopt inderdaad Coby, dat de schutkleur hier heel goed uitkomt, en twijfel,ja, heel herkenbaar.
    Maar jouw foto's zijn altijd zo uitstekend van kwaliteit, dat dit me gewoon opviel. Doet overigens niets af aan deze prachtige serie.
    Ik weet een veld waar veel sprinkhanen zitten, wil dus graag eens proberen wat ik er van kan bakken, maar vandaag en komende dagen kan de macrolens wel weer in de kast blijven liggen...
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Je heb ze er wel heel mooi op staan, zie ze hier ook steeds springen, maar krijg ze niet zo mooi te pakken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Coby,

    Prima info en even mooie foto's!
    Goed gezien ondanks de schutkleuren.
    Ik heb er wel eens een op een pad gespot terwijl ze eitjes tussen de stenen aan het leggen was.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi, leerzaam en fraai stukje met zalige plaatjes betreffende deze groene garnaal want het is me een grote joekel. Ook hier een graaggezien insect wat ik regelmatig vinden mag en met wat geduld tot geweldige poses voor op de foto in staat is...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo hee...... die eerste foto was wel erg confronterend hahahaha.., maar ik kon hem zo wel uitgebreid even bekijken. Wat heb je hier een mooie serie van gemaakt zeg.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Boeiende serie, met de eerste foto als toppertje ! Kwam deze grote ook es tegen, schrok me rot hoe groot die wel was !
    Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hij is vaak lastig te ontdekken maar...het ontdekken meer dan waard.
    Die eerste foto vind ik prachtig Coby.
    Hij kijkt me geschrokken aan....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi dier is het!!!
    Kom ze regelmatig tegen op de laan in het hoge "onkruid"

    Af en toe best wel schrikken als je het dier op het scherm van de camera ziet... Lijkt zo verschrikkelijk dichtbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn man heeft er vandaag naar een vrouwtje gevonden met 1 springpoot. Dus hebben we een doosje gemaakt waar ze kan overleven.
    Juist hebben we mogen meemaken dat ze de legboor heeft gebruikt in een beetje watjes in het doosje.
    Het is wel leuk om dit te kunnen en mogen aanschouwen. Ik heb een foto kunnen maken tijdens het nesten van de eitjes met de legboor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een bijzondere belevenis lijkt me, wie weet kun je het nog wel verder volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland