Een goede telescoop is een waardevol bezit

Nadat ik het prachtige verenkleed van een Geelgors had gezien door een telescoop, zie ook bericht van 28 december 2010, ben ik serieus gaan vogels kijken en gaan sparen voor een goede telescoop.


Ik heb uitgebreid gezocht naar informatie over telescopen en kwam er al snel achter dat een goede telescoop een grote investering is. Er zijn in principe drie grote merken op het gebied van telescopen: Leica, Zeiss en Swarovski. Ik besloot uiteindelijk te sparen voor het topmodel van Swarovski, dit apparaat blinkt uit qua beeldkwaliteit en lichtsterkte.
Als je kiest voor topkwaliteit, dan zit daar uiteraard ook een fors prijskaartje aan. Echter bij verrekijkers en telescopen is het zo dat je bij normaal gebruik ook heel erg lang plezier hebt van zo'n investering en Swarovski geeft bijvoorbeeld 30 jaar garantie!


Ik kan er ook mee digiscopen, maar na de aanschaf van een spiegelreflexcamera en mooie telelenzen, doe ik met het digiscopen nog maar weinig.
Met een spiegelreflexcamera ben je toch wat flexibeler in je mogelijkheden.
De telescoop zelf gebruik ik echter heel veel, die gaat zoveel mogelijk mee als ik de natuur in ga.
Zo vind ik het nu in de winter heerlijk om gewoon een uurtje bij een veld met ganzen te gaan staan met de telescoop. Puur om te observeren en te genieten van het gedrag dat ze vertonen.


Een telescoop geeft nog veel meer detail weer dan een verrekijker en door zijn vergrotingsfactor haalt hij de dingen ook nog veel dichterbij. Ik heb er zelf een zoomobjectief van 20-60 op zitten.
Bij een telescoop heb je overigens ook een goed en stevig statief nodig want bij  vergrotingen van 20-60 keer wordt iedere trilling ook op dezelfde wijze vergroot, dus een stabiel geheel is wel van belang.
Als het heel warm weer is kan je bij enorme vergrotingen ook last krijgen van de luchttrillingen. Dit los je (grotendeels) op door dan voor de kleinste vergrotingsfactor te kiezen.
Ook als je digiscoopt kun je het best kiezen voor de kleinst mogelijke vergrotingsfactor die je hebt, dat komt de kwaliteit van je foto's zeker ten goede.


Ik vind een telescoop een ontzettend waardevol bezit, waar je vele jaren plezier van kunt hebben en die naast een goede verrekijker het genieten in de natuur nog vele malen groter maakt en die je vaak zal helpen bij het vaststellen wat je ziet, als je een dier met de verrekijker niet genoeg dichtbij kunt halen.
Kijk voor algemene kooptips ook naar het bericht van 11 januari 2011 over verrekijkers.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland